Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2011 | 5 | 1 | 123-137

Article title

Pierwsza Osoba Trójcy Świętej w teologii Elizabeth A. Johnson. Analiza She Who Is... na tle tendencji teologii feministycznej

Content

Title variants

EN
The First Person of the Trinity in the Theology of Elizabeth A. Johnson. Analysis of She Who Is... on the Background of Tendencies in Feminist Theology

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem niniejszego artykułu jest ukazanie, w jaki sposób Elizabeth Johnson opisuje Pierwszą Osobę Trójcy. Aby uwypuklić charakterystyczne cechy Pierwszej Osoby, autorka artykułu ukazuje najpierw jak Johnson przedstawia dwie pozostałe osoby Trójcy. Następnie autorka przechodzi do części poświęconej Pierwszej Osobie Trójcy, którą Johnson nazywa Matka – Mądrość i przedstawia teologię amerykańskiej zakonnicy na tle innych teolożek feministycznych, które również ukazują Boga jako Matkę. Wnioski są następujące. 1 °Johnson przypisuje dużą rolę językowi mówiącemu o Bogu. 2° Johnson jest skłonna przypisywać cechy i działania Bogu w ogólności, nie zaś konkretnym Boskim Osobom. 3° Pomimo tego, możemy wskazać jedną cechę odróżniającą Pierwszą Osobę Trójcy od pozostałych – jest nią bycie źródłem i celem całego stworzenia, a także boskim praźródłem w samej Trójcy.
EN
The purpose of this paper is to show how Elizabeth Johnson depicts the First Person of the Trinity in her book She Who Is: The Mystery of God in Feminist Theological Discourse. Firstly, to highlight the peculiarities of the First Person, the author presents two other Persons of the Trinity. Secondly, the author describes the First Person, who Johnson calls Mother – Sophia, on the background of works of other feminist theologians who also portray God as Mother. The general conclusions are as follows. 1° Johnson assigns an important role to language which describes God. 2° Johnson prefers to assign some attributes to God in general rather than to particular Divine Person. 3° In spite of the second conclusion, we can find one distinctiveness of the First Person – it is to be the source and goal of all creatures but also the divine origin in the Blessed Trinity.

Keywords

Year

Volume

5

Issue

1

Pages

123-137

Physical description

Dates

published
2020-04-03

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1732-4572-year-2011-volume-5-issue-1-article-8401
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.