Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2005 | 1 | 19-27

Article title

Moda na etykę. Współczesna refleksja etyczna w biznesie i fenomen jej popularności.

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Faktem jest, że opisując współcześnie sferę życia gospodarczego, coraz częściej badacze i publicyści odwołują się do kategorii etycznych. Etyka w sferze biznesu stała się popularnym tematem badań i nieodłącznym elementem dyskursu ekonomicznego. Można to traktować jako przejaw swoistej mody, jednej z tych, których wiele pojawia się i zanika w świecie biznesu. Można też tłumaczyć to autentycznym zapotrzebowaniem na rozwiązania, których nie dostarczały klasyczne koncepcje. W niniejszym artykule staram się zebrać najważniejsze pojawiające się w literaturze argumenty na rzecz celowości rozpatrywania problemów ekonomicznych także w kategoriach moralnych. Najważniejszym z nich jest doniosła i stale rosnąca rola gospodarki w życiu społecznym, przejawiająca się dwojako: po pierwsze, silną obecnością w codziennym życiu każdego z nas, po drugie, ekspansywnością w sferze publicznej. W życiu prywatnym związane jest to z dominacją form pracy najemnej w stosunkach zawodowych i komercjalizacją czasu wolnego. W sferze publicznej wynika ze stopniowej dewaluacji funkcji polityki postępującej wraz z tym, jak dyskusja o celach zostaje zdominowana przez analizowanie dostępnych środków oraz z faktu, że potęga wielkich organizacji gospodarczych czyni z nich jednych z najważniejszych graczy politycznych, marginalizując rolę państwa. To duże znaczenie gospodarki w życiu społecznym, dla którego moralność obok prawa i zwyczaju stanowi podstawowy sposób regulacji, wywołuje zewnętrzną presję na środowiska biznesu, by rozpatrywały etyczny kontekst swych działań, ale istnieją też wewnętrzne presje związane z racjonalną kalkulacją i prostą chęcią ograniczenia ryzyka gier gospodarczych oraz ze zwykłą potrzebą bycia uczciwym wzmacnianą przez kulturę. Wszystko to skłania mnie do uznania, że zainteresowanie biznesu moralnością jest trwałe i wykracza poza przelotną, publicystyczną i akademicką modę. Jestem przekonany, że nic bardziej, nawet zbrodnia, nie jest takim przeciwieństwem poezji, filozofii, ba – nawet samego życia, jak ten bezduszny «business»... Henry David Thoreau

Keywords

Year

Issue

1

Pages

19-27

Physical description

Dates

published
2005

Contributors

  • Zakład Socjologii Organizacji Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego

References

  • Boulding, K. E. 1985. Etyka i biznes. w: Grosfeld, J. (wyb.) Ponad ekonomią, s. 59-69, Warszawa: PIW.
  • Chryssides, G.D., Kaler, J.H. 1999. Wprowadzenie do etyki biznesu, Warszawa: PWN.
  • Filek, J. 1998. Czy biznes zobowiązuje? Znak, nr 2 (513), s. 56-63.
  • Fromm, E. 1996. Zdrowe społeczeństwo, Warszawa: PIW.
  • Gabryel, P., Janecki S. 1999. Liga globalna. Wprost, 21 lutego, s. 46-49.
  • Merton, R.K. 1982. Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa: PWN.
  • Pomykało, W. (red.) 1995. Encyklopedia biznesu, Warszawa: Fundacja Innowacja.
  • Durkheim, E. 1964. Typy samobójstw. w: Szacki, J.
  • Durkheim, s. 163-192, Warszawa: Wiedza Powszechna.
  • Sztompka, P. 2003. Socjologia, Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Weber, M. 1998. Polityka jako zawód i powołanie, Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Zieliński, M. 2003. Firmy państwa. Wprost, 27 kwietnia, s. 48-50.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2196968

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1733-9758-year-2005-issue-1-article-bd37d52e-b5f7-3067-96f0-4a7e93fd7c3e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.