Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2010 | 1 | 88-97

Article title

Diagram 9 czynników sprawczych i jego wykorzystanie w badaniach organizacji

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Diagnoza dysfunkcji działań organizacji jest problemem trudnym i złożonym. Wynika to z faktu, iż źródła przyczyn dysfunkcji są wielorakie i niejednoznaczne. Stąd konieczność posiłkowania się metodami, które bazują na sformalizowanych modelach organizacji. W artykule wskazano na metodę analizy opartą na modelu 9 czynników sprawczych (określoną jako model płatka śniegu). Do jego opracowania wykorzystano model organizacji w układzie 7S (McKinseya). Model płatka śniegu wskazuje na trzy źródła dysfunkcji w organizacji. źródła te powiązano z następującymi grupami: właścicielami (shareholders), interesariuszami (stakeholders) i społeczeństwem. W obrębie tych grup wskazano na dodatkowe grupy przyczyn, ujmując je w kręgi: strategiczny, taktyczny i operacyjny. Każda z przyczyn otrzymała powiązaną z nią wagę, określającą jej ważność. Wagi ustalane są za pomocą ankiet i wywiadów w badanej grupie osób. Zaproponowany model źródeł dysfunkcji wykorzystano do analizy prawidłowości procedur przetargowych w przedsiębiorstwie państwowym. Wyniki wskazały, iż główne przyczyny nieprawidłowości wynikają z sieci powiązań pomiędzy interesariuszami organizacji oraz struktury i systemu tej grupy. Pozwala to na podjęcie działań, których celem jest minimalizacji tych czynników i zmniejszenie poziomu dysfunkcji procedur przetargowych.

Keywords

Year

Issue

1

Pages

88-97

Physical description

Dates

published
2010

Contributors

  • Instytut Automatyzacji Procesów Technologicznych i Zintegrowanych Systemów Wytwarzania, Wydział Mechaniczny Technologiczny, Politechnika Śląska

References

  • Gwiazda, A. 2002. Metoda szeregowania informacji z wykorzystaniem zasady Pareto. Ekonomika i Organizacja Produkcji, nr 11, s. 21–28.
  • Gwiazda, A. 2009. Ocena sprawności zarządzania procesem reformowania górnictwa węgla kamiennego, Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
  • Hamrol, A. i W. Mantura 1998. Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Pascale, R. i A. Athos 1981. The Art of Japanese Management, London: Penguin Books.
  • Peters, T. i R. Waterman 1982. In Search of Excellence: Lessons from Americas Best Run Companies, New York: Harper and Row.
  • Waterman, R., Peters, T. i J.R. Phillips 1980, Structure is not organization. Business Horizons, nr 3 (23), s. 14–26.
  • Weber, J. 1998. A Leader’s Guide to Understanding Complex Organizations: An Expanded 7-S Perspective, Charlottesvile: Darden Bussiness Publications.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2868189

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1733-9758-year-2010-issue-1-article-1a1dbeb5-ef6e-3303-b66e-0a7f43c0bb55
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.