Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 2(105) | 235-245

Article title

The needs of two-year-old children in pre-school education according to the opinion of kindergarten teachers in the Czech Republic

Authors

Content

Title variants

PL
Potrzeby dwuletnich dzieci w zakresie edukacji przedszkolnej w opinii nauczycieli przedszkolnych w Republice Czeskiej

Languages of publication

Abstracts

PL
Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań opinii nauczycieli przedszkoli na temat potrzeb dwuletnich dzieci objętych wczesną edukacją w instytucjach przedszkolnych. Metodą badawczą był wywiad. Badania przeprowadzono w regionie morawsko-śląskim Republiki Czeskiej. Respondentami byli nauczyciele przedszkola (49/100%). Zbadaliśmy poglądy na temat zaspokajania potrzeb dwuletnich dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu, czy są one spełniane z pozytywnym czy negatywnym skutkiem, w odniesieniu do wybranych uwarunkowań edukacji w przedszkolu, mających umocowanie prawne w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego. Wyniki uzyskane z wypowiedzi badanych nauczycieli pozwoliły wyłonić reprezentatywne opinie na temat specyficznych potrzeb dwuletniego dziecka. Respondenci wskazali na uwarunkowania wychowawcze, ukierunkowane na organizację dnia w przedszkolu jako takie, które nie zaspokajają podstawowych potrzeb dziecka dwuletniego. Pozytywnie oceniono potrzebę indywidualnego podejścia nauczyciela do dzieci i jej realizacji. Potrzeba ta jest zgodna z główną zasadą edukacji przedszkolnej w Republice Czeskiej, którą jest model skoncentrowany na osobie.
EN
The study aims to present the views of kindergarten teachers on the needs of two-year-old children in pre-school education. We interviewed 49 kindergarten teachers from the Moravian-Silesian region, Czech Republic to investigate the provision of the needs of two-year-old children during their stay in kindergarten, whether they are positively or negatively met, concerning the selected conditions of education in kindergarten anchored in the Framework Educational Programme for pre-school education. The results identified the factors representing the most numerous opinions on the specific needs of a two-year-old child with reference to the educational condition directed towards the day organization that does not meet their needs. The need to consider the individual needs of the children and to meet them by the teacher was positively identified. This need is in line with the main principle of pre-school education in the Czech Republic, which is the personality-oriented model.

Year

Issue

Pages

235-245

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • University of Ostrava, Faculty of Education

References

  • Fodorová, K., Vzdělávání dvouletých dětí jako klíčový aspekt socio-emocionálního vývoje. In Podmienky výchovy a vzdělávania 2-ročných dětí v materských školách. Bánská Bystrica: Belianium 2023, s 41-47.
  • Havlínová, M., Vencálková, E. et al. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál 2008. ISBN 978–80–7367–487–8.
  • Kropáčková, J. and Splavcová H., Dvouleté děti v předškolním vzdělávání: od jara do léta. Praha: Raabe [2017]. Dobrá školka. ISBN 978-80-7496-316-2.
  • Kropáčková, J., and Splavcová H., Dvouleté děti v předškolním vzdělávání: od podzimu do zimy. Praha: Raabe 2016. ISBN 978-80-7496-316-2.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. [cit. 20.11.2023]. Available on WWW: Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání od 1. září 2021, MŠMT ČR (msmt.cz).
  • Nakonečný M., 1998. Základy psychologie. Akademie věd České republiky 1998. ISBN 80-200-1290-7.
  • Thorová K., Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. Pdf online. Available on the portal of the Ministry of Education, Youth and Sports.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
31233262

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1897-2349-year-2023-issue-2_105_-article-c2a92959-fa9e-3a1a-8116-0f47a65295d0
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.