EN
In French legal science, a scientific discourse has been ongoing for a long time on the phenomenon of plagiarism, which concerns both pupils, students, and academic-didactic staff. The phenomenon of plagiarism is a result of the widespread nature of education at all levels, particularly in higher education. In the article, one can distinguish two essential parts: the first part presents the conceptual framework, i.e., the notion of plagiarism and its types, while the second part fundamentally discusses plagiarism as a violation of personal copyright due to intentional and unintentional reasons, along with issues of liability.
PL
We francuskiej nauce prawa od dłuższego czasu toczy się dyskurs naukowy na temat zjawiska plagiaryzmu, które dotyczy uczniów, studentów oraz pracowników naukowo-dydaktycznych. Zjawisko plagiaryzmu jest wynikiem umasowienia edukacji na wszystkich szczeblach, a w szczególności na poziomie szkolnictwa wyższego. W artykule można wyróżnić dwie zasadnicze części: w pierwszej części przedstawiono siatkę pojęć, tj. pojęcie plagiatu i jego rodzaje, natomiast w drugiej części jako zasadniczej przedstawiono plagiat jako naruszenie autorskich praw osobistych z przyczyn umyślnych oraz nieumyślnych wraz z problematyką odpowiedzialności.