Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2018 | 2 (28) | 125-148

Article title

Stan Tymiński – przeoczony charyzmatyk

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Spektakularny wynik Stanisława Tymińskiego osiągnięty w I turze wyborów prezydenckich roku 1990 nie tylko zaszokował znaczną część opinii publicznej, ale też wprawił w zakłopotanie licznych komentatorów polskiego życia politycznego, którzy zaczęli poszukiwać przyczyn sukcesu owego enigmatycznego kandydata. Wśród wyjaśnień – zaoferowanych zarówno przez publicystów, jak i naukowców – dominowała opinia, zgodnie z którą sukces Tymińskiego należy tłumaczyć demagogicznym charakterem jego programu oraz niedojrzałością polskiego społeczeństwa, uczącego się dopiero demokracji. Niniejszy artykuł stanowi tymczasem próbę wykazania, iż Stan Tymiński posiadał liczne cechy przywódcy charyzmatycznego (a przynajmniej konsekwentnie na charyzmatyka się kreował), co w konsekwencji pozwala lepiej zrozumieć wynik wyborów prezydenckich z roku 1990.

Journal

Year

Issue

Pages

125-148

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

author
  • Collegium Civitas

References

  • Bazylko P., Fąfara P., Wysocki P. (1991), Czarna teczka. Rzecz o sztabie wyborczym Stanisława Tymińskiego, [w:] Bitwa o Belweder, (red.) Grabowska M., Krzemiński I., Wydawnictwo Myśl - Wydawnictwo Literackie, Kraków
  • Błasiak W. (2014), Siedem dni ze Stanem Tymińskim: Codzienność z szokową transformacją w tle, Wojciech Błasiak, Dąbrowa Górnicza
  • Bralczyk J., Mrozowski M. (1993), Prezydencka kampania wyborcza w telewizji, [w:] Dlaczego tak głosowano: Wybory prezydenckie ’90, (red.) Gebethner S., Jasiewicz K., Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa
  • Cichosz M. (2003), (Auto)kreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń
  • Dudek A. (2013), Historia polityczna Polski 1989-2012, Wydawnictwo Znak, Kraków
  • Filipowicz S. (1995), Romantyzm. Model partycypacji euforycznej, [w:] Człowiek jako obywatel, (red.) Szyszkowska M., Instytut Studiów Politycznych PAN
  • Gadamer H.-G. (2007), Prawda i metoda: Zarys hermeneutyki filozoficznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Grabowska M. (1991), Socjologia nie skonsumowana. Sztab wyborczy wobec badań socjologicznych, [w:] Bitwa o Belweder, (red.) Grabowska M., Krzemiński I., Wydawnictwo Myśl–Wydawnictwo Literackie, Kraków
  • Jasiewicz K. (1993), Polski wyborca – w 10 lat po sierpniu, [w:] Dlaczego tak głosowano: Wybory prezydenckie ’90, (red.) Gebethner S., Jasiewicz K., Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa
  • Karwat M. (2001), Charyzma i pseudocharyzma, „Studia politologiczne” No. 5
  • Kasprzyk K.W., Komorowski A., Osuchowski P., Szulc M. (1991), Stan: Śladami Tymińskiego przez trzy kontynenty, Oficyna Cracovia, Kraków
  • Kiełmiński Z. (1993), Programy wyborcze w kampanii prezydenckiej w Polsce w 1990 r., [w:] Dlaczego tak głosowano: Wybory prezydenckie ’90, (red.) Gebethner S., Jasiewicz K., Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa
  • Kofman J. (1991), Komentarz na wiosnę, „Krytyka” No. 24-25
  • Kozakiewicz M. (1991), Byłem marszałkiem kontraktowego..., Polska Oficyna Wydawnicza BGW, Warszawa
  • Krzemiński I. (1991), Wybrać lepszy świat, [w:] Bitwa o Belweder, (red.) Grabowska M., Krzemiński I., Wydawnictwo Myśl – Wydawnictwo Literackie, Kraków
  • Raciborski J., Bartkowski J. (1991), Wybory Prezydenta RP: kampania wyborcza i wyniki, [w:] Wybory i narodziny demokracji w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, (red.) Raciborski J., Instytut Socjologii UW – Agencja Scholar, Warszawa
  • Samsel R. (2002), Pokuta: Stan Tymiński – patriota czy blagier?, Staszowskie Towarzystwo Kulturalne, Staszów
  • Samsel R., Waloch M. (1991), Wszystko o Stanie Tymińskim, Wydawnictwo CO-MER, Toruń
  • Schweitzer A. (1974), Theory and political charisma, “Comparative Studies in Society and History” No. 16 (2)
  • Socha A.J. (1991), Spałem z Tymińskim, Zakłady Wydawnicze Versus, Białystok
  • Tymiński S. (1990), Święte psy, Wydawnictwo Officina, Łódź
  • Tymiński S. (1991), Apel do wyborców, [w:] Bitwa o Belweder, (red.) Grabowska M., Krzemiński I., Wydawnictwo Myśl – Wydawnictwo Literackie, Kraków
  • Tymiński, S. (2013). Przyczynek do wolności. Nova Printing.
  • Weber M. (2002), Gospodarka i społeczeństwo: Zarys socjologii rozumiejącej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Winiarska-Maziuk A. (1991), Kampania wyborcza w telewizji, [w:] Bitwa o Belweder, (red.) Grabowska M., Krzemiński I., Wydawnictwo Myśl – Wydawnictwo Literackie, Kraków
  • Zaborny P. (2005), Stana Tymińskiego z Polski do Polski, Wydawnictwo SIGMA – Stowarzyszenie „Sophia”, Warszawa–Katowice
  • Żukowski T. (1993), Wyniki głosowania: Mapa polityczna polski jesienią 1990 r., [w:] Dlaczego tak głosowano: Wybory prezydenckie ’90, (red.) Gebethner S., Jasiewicz K., Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2056070

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1898-4509-year-2018-issue-2__28_-article-462d5339-c8d0-3211-856f-2ccf309f7e7f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.