Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 28 | 2 |

Article title

Wybrane aspekty szkolnictwa wyższego (w kierunku jakości kształcenia)

Authors

Content

Title variants

EN
Higher education selected aspects (towards quality of education)

Languages of publication

Abstracts

EN
Socio-economic situation, liberalisation of life and commercialisation and legal regulations implemented with the amendment of the Higher Education Law pose new difficult challenges for universities. Higher education environment and legal regulations show numerous contradictions which make researchers and teaching staff's work difficult and reduce possibilities for high quality education. The author draws attention to selected issues (dilemmas) pertaining to research and education at a university, its operation and organisation, while emphasising threat to academic traditions, trust and authority of a teacher. This necessity is strengthened by the social and economic changes. The competence of a teacher has appeared in the course of the process teaching, therefore the teachers’ education as a rule in a relation teacher-student.
PL
Sytuacja społeczno-gospodarcza, liberalizacja życia i komercjalizacja oraz regulacje prawne wprowadzone nowelizacją ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, stawiają przed uczelniami nowe trudne wyzwania. Realia funkcjonowania szkół wyższych oraz regulacje prawne ujawniają wiele sprzeczności, które utrudniają pracę kadrze naukowo-dydaktycznej i ograniczają możliwości utrzymania kształcenia dobrej jakości. Autor zwraca uwagę na wybrane aspekty (dylematy) pracy naukowo-dydaktycznej uczelni, jej funkcjonowania i organizacji, akcentując zagrożenie dla tradycji akademickich, zaufania i autorytetu nauczyciela. Potrzeby te potęgują przemiany społeczne i gospodarcze. Kompetencje nauczyciela ujawniają się w procesie nauczania, zatem kształcenie nauczyciela rozpatrujemy zwykle w układzie nauczyciel-student.

Keywords

Year

Volume

28

Issue

2

Physical description

Dates

published
2013

Contributors

author
  • Zakład Ekonomiki Kształcenia, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, ul.Żołnierska 47, 71-210 Szczecin

References

  • Aronson E., 1999. Człowiek - istota społeczna. PWN, Warszawa.
  • Budna M., 2011. Polska szkoła ważona i mierzona. Polityka 38, 12-14.
  • Józefowicz A., 1983. Planowanie kadr. Cz. 14. PWN, Warszawa-Łódź.
  • Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa „Edukacja: jest w niej ukryty skarb”. 1998. Stowarzyszenie Oświatowcow Polskich, Warszawa.
  • Rocznik Statystyczny RP. 2005. GUS, Warszawa.
  • Rocznik Statystyczny RP. 2010. GUS, Warszawa.
  • Skura P., 2011. Stolica magistrów. Głos Nauczycielski 29, 9.
  • Skura P., 2012. Dyplom to przyszłość. Głos Nauczycielski 50, 4.
  • Ustawa z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym. 1990. Dz. U. Nr 65, poz. 385.
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych. 1997. Dz. U. Nr 96, poz. 590.
  • Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym. 2005. Dz. U. Nr 164, poz. 1365.
  • Ziejewski T., 1991. Przydatność zawodowa absolwentów uczelni rolniczych. Wyd. AR, Szczecin.
  • Ziejewski T., 1998. Kształcenie nauczycieli na uczelni rolniczej. Studium teoretyczno-empiryczne. Wyd. AR, Szczecin.
  • Ziejewski T., 2000. Społeczno-ekonomiczne implikacje pedagogicznej profesjonalizacji młodych nauczycieli akademickich (diagnoza ewaluacyjna). Oecon. 38, 379-385.
  • Ziejewski T., 2007. Nowoczesna strategia zarządzania szkołą. Spojrzenie ogólne. Eduk. Humanist. 2, 23-28.
  • Zieliński M., Leśniewski B., 2001. Bezrobocie: polityczne rękodzieło. Wprost 8, 24.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
44052

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1899-5241-year-2013-volume-28-issue-2-article-58bd8536-62c3-3fb6-8cbf-a147e6fa9f4d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.