Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 1 | 45-58

Article title

Kształtowanie tożsamości dziecka w warunkach wielokulturowej ikonosfery

Content

Title variants

EN
Forming the child’s identity in the conditions of a multicultural iconosphere

Languages of publication

Abstracts

EN
The subject of these reflections is a multicultural iconosphere, as a whole of im ages characteristic of a specific place or any culture, conditioning the formation of the identity of a 7–10-year-old child in three environments: family, media and school. According to the adopted concept of Erik Erikson, identity occurs in the context of two most important relations for the child: relation to oneself and to other people, including the culture and tradition. It indicates a special type of relationship that connects the child to itself – on the one hand, with child’s own psychophysical and moral condition (self-identity), on the other – to relationships with others. In these deliberations, the author tries to answer the question: how does multiculturality determine the identity of a child in the iconosphere? The first two environments – in which a child is immersed from birth – become extremely important spaces for the child, and learning takes place through unintentional activities – socialization. The child unreflectingly accepts values, principles; shares and inherits the culture in which it grows. This world and its image is subject to internalization, becoming a reality in which the child begins the conscious, responsible creation of the self, building own identity in the form of a set of self-conscious self-characteristics (self-definition). The third environment that creates the identity of the child – the pupil – is the school environment in which intentional actions are undertaken, that is planned education. In an intentional way (including curricula, textbooks containing content that respects multiculturalism), the child’s identity at the elementary level is formed. In grades 1–3 of the primary school, the pupil continues to build autonomy and self-awareness. In the school environment the child begins to understand and evaluate itself, to take a critical attitude to different situations, conditions, structures, groups, people and even cultures.

Keywords

Year

Volume

1

Pages

45-58

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Zachodniopomorska Szkoła Biznesu - Akademia Nauk Stosowanych

References

  • Benedict R. (2005). Wzory kultury, przeł. J. Prokopiuk. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
  • Bikont A. (1988). Tożsamość społeczna – teorie, hipotezy, znaki zapytania. W: Studia nad spostrzeganiem relacji JA – INNI, M. Jarymowicz (red.). Warszawa: Wydawnictwo Ossolineum.
  • Brzezińska A. (2005). Współzależność kontekstu rozwoju, stylu życia i struktury Ja. W: J. Kmita, B. Kotowa, J. Sójka (red.), Nauka, humanistyka, człowiek. Prace dedykowane Profesor Krystynie Zamiarze w czterdziestolecie pracy naukowej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Cuprjak M. (2007). Tożsamość a rola nauczyciela w okresie wczesnej dorosłości. Toruń: Wydawnictwo Instytut Pedagogiki UMK.
  • Dmochowski W. (1998). Społeczne i kulturowe uwarunkowania patologii. W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Erikson E. H. (1995). Zabawa i aktualność. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i w świecie języka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  • Gajda J. (2003). Media w edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Golka M. (2010). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
  • Hall E. T. (2003). Ukryty wymiar, przeł. T. Hołówka. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
  • Hartman J. (red.) (2006). Słownik filozofii. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
  • Izdebska J. (2001). Rodzina. Dziecko. Telewizja. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
  • Koblewska J. (1972). Środki masowego oddziaływania. Warszawa: WSiP.
  • Kozielecki J. (1986). Psychologiczna teoria samowiedzy. Warszawa: PWN.
  • Kożyczkowska A., Młynarczuk-Sokołowska, A. (2018). Kulturowe konteksty dzieciństwa. Szkice antropologiczno-pedagogiczne. Gdańsk: Wydawnictwo Katedra.
  • Kubitsky J. (2012). Psychologia migracji, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
  • Nikitorowicz J. (2005a). Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Nikitorowicz J. (2005b). Mikroświat dziecka w ustawicznym procesie kreowania tożsamości. Problemy Wczesnej Edukacji, nr 2 (2).
  • Nikitorowicz J. (2008). Dylematy kreowania tożsamości w wymiarze kulturowym. W: T. Lewowicki, B. Grabowska, A. Różańska (red.), Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości – problemy i sugestie rozwiązań. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Porębski M. (1972). Ikonosfera. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Postman N. (1995). Technopol. Triumf techniki nad kulturą, tłum. A. Tanalska-Dulęba. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
  • Ricoeur P. (1992). Filozofia osoby, tłum. M. Frankiewicz. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie.
  • Rokicki J. (2006). O realności i złudzeniu „globalizacji” „wielokulturowości” i „ponowoczesności”. W: K. Golemo, T. Paleczny, E. Wiącek (red.), Wzory wielokulturowości we współczesnym świecie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Wenta K. (2006). Teorie chaosu fraktali dla neomediów. W: K. Wenta, E. Perzycka (red.), Edukacja informacyjna. Komputer, Internet i multimedia w domu, szkole i w pracy. Szczecin: Oficyna Wydawnicza CDiDN.
  • Wilk R. (1999). Nadzór a Internet. Kilka uwag o tożsamości w dobie komunikacji cyfrowej. W: K. Wilkoszewska (red.), Piękno w sieci. Estetyka a nowe media. Kraków: Universitas.
  • Witkowski L. (1982). Tożsamość i zmiana. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Wojnarowski J. (red.). (2005). Wielka encyklopedia PWN, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Zamojska E. (1998). Kulturowa tożsamość młodzieży. Poznań – Toruń: Wydawnictwo „Edytor”.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
32304180

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2052-319X-year-2023-volume-1-article-7944b6aa-cb9b-3edf-a4a9-e8d15cb171b4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.