PL EN


2016 | 11 | 4 | 88-104
Article title

Sztuki plastyczne w niepokalańskich zakładach wychowawczych na przełomie wieku XIX i XX

Authors
Content
Title variants
EN
Fine arts at Catholic Schools for Girls in the late nineteenth and early twentieth century
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Celem niniejszej pracy było przedstawienie, w jaki sposób Marcelina Darowska (współzałożycielka niepokalanek) razem z zakonnicą Celiną Michałowską (córką słynnego malarza Piotra Michałowskiego) dbały o wychowanie plastyczne powierzonych im uczennic, a także o miejsce należne sztukom plastycznym w niepokalańskim zgromadzeniu. Praca przybliża działalność tych kobiet szczególnie za pośrednictwem niepublikowanej do tej pory korespondencji Celiny Michałowskiej z Marceliną Darowską.
EN
The objective of the article is to outline the life story of Celina Michałowska, daughter of the famous painter Piotr Michałowski. In 1868 she entered the Convent of Sisters of Immaculate Conception, whose cofounder Sister Marcelina Darowska had chosen Jazłowiec in Podolia as its principal seat. Celina, having adopted the name of Maria Celina of the Holy Trinity, spent half a century in Ukraine, serving the convent with her artistic talent. She developed painting skills of her pupils, taught aesthetics as well as English, worked on translations and developed her own painting talent. In the convent’s workshop she painted pictures which later adorned other houses of the convent, chapels, churches and Uniate churches in Podolia. The present work aims to shed new light on the person of Celina Michałowska with the use of her unpublished correspondence with Blessed Marcelina Darowska.
Keywords
Year
Volume
11
Issue
4
Pages
88-104
Physical description
Dates
published
2016-09-03
Contributors
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-issn-2080-3400-year-2016-volume-11-issue-4-article-511
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.