Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 36 | 63-80

Article title

Zastosowanie skali ESSBS w badaniach uczniów ze szkół podstawowych

Content

Title variants

EN
Application of the ESSBS scale to primary school students

Languages of publication

Abstracts

EN
The article presents the issue of school burn out of primary school pupils.The main goal of the conducted analyzes is to validate the scale of ESSBS burn out in this age group.The studies used the ESSBS scale, the TAB scale and the Personnel questionnaire. In total, 144 students from grades V and VI at the age of 11 were examined. The statistical analyzes carried out confirm the use fulness of the ESSBS scale in the research of primary school pupils. The scale is characterized by high internal consistency (a = .87) and good accuracy. In the study group, almost half of the people experienced burn out. In the group of students, two types of burn out were selected: Students mismat ched to the requirements of the school and parents and Students with a strong sense of exhaustion. Correlation analysis results confirm that burned students present high errates of Type A Behawior Pattern, with increased haste and hostility.
PL
Artykuł dotyczy problematyki wypalenia szkolnego uczniów ze szkół podstawowych. Głównym celem prowadzonych analiz jest walidacja skali wypalenia ESSBS w tej grupie wiekowej. W badaniach wykorzystano skalę ESSBS, skalę TAB oraz Arkusz Personalny. Łącznie przebadano 144 uczniów z klas V i VI szkół podstawowych w wieku 11 lat. Przeprowadzone analizy statystycznych potwierdzają przydatność skali ESSBS w badaniach uczniów ze szkół podstawowych. Skala cechuje się wysoką zgodnością wewnętrzną (a = .87) i dobrą trafnością. W badanej grupie prawie połowa osób doświadczała wypalenia. W grupie uczniów wyłoniono dwa typy wypalenia: Uczniowie niedopasowani do wymagań ze strony szkoły i rodziców oraz Uczniowie z silnym poczuciem wyczerpania. Wyniki analiz korelacyjnych potwierdzają, że uczniowie wypaleni prezentują wyższe wskaźniki Wzoru Zachowania typu A, z nasilonym pośpiechem i wrogością.

Keywords

Year

Issue

36

Pages

63-80

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1628360

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2080-9476-year-2019-issue-36-article-oai_ojsug_pkp_sfu_ca_article_5475
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.