Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 37 | 201-214

Article title

Uczeń z niepełnosprawnością w systemie integracji. Między samodzielnością a pozycją dziecka w klasie szkolnej

Content

Title variants

EN
Challenged learners in the coeducation system. Independence and place of a child in the classroom environment

Languages of publication

Abstracts

EN
The idea of coeducation has found its meaningful place within the Polish legal system. Coeducation of children with their peers who suffer from various disabilities is aimed at facilitating the development of all children and strengthening social diversity which is a part of the biographic identity of every individual. Studies regarding the effects of such coeducation showed multiple disturbing phenomena which result from formal and mental conditions. We still observe unsatisfactory level of participation among challenged children in the school events, apparent acceptation within that environment or even ostracization. The following article, with its subject matter, fits into the effects of coeducation. By studying the assessment of independence of fully-abled and challenged children, as well as their position within the classroom group, the author tries to establish whether taking actions thta facilitate school integration and coeducation to break down the boarders and neutralize all interpersonal tension, can bear fruit in a form of lack of division.
PL
Idea integracji szkolnej znalazła w polskim systemie prawnym swoje znaczące miejsce. Wspólna edukacja dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych miała na celu wszechstronny rozwój wszystkich dzieci i społeczne umocnienie różnorodności, która jest wpisana w biograficzną tożsamość każdego człowieka. Badania efektów edukacji w integracji wskazały na wiele niepokojących zjawisk, które są konsekwencją formalnych i mentalnych uwarunkowań. Nadal obserwuje się niezadowalający poziom uczestniczenia dzieci z niepełnosprawnością w życiu szkoły, pozorną akceptację otoczenia albo wręcz wykluczenie. Niniejszy artykuł wpisuje się swoją tematyką w efekty integracji. Poddając badaniu ocenę własnej samodzielności przez dzieci pełnosprawne i niepełnosprawne oraz ich pozycję w klasie szkolnej, podjęto próbę odpowiedzi na pytanie o to, czy działania na polu integracji szkolnej, by przekraczać granice i neutralizować wszelkie międzygrupowe napięcia, przynoszą efekty w postaci braku podziałów.

Keywords

Year

Issue

37

Pages

201-214

Physical description

Dates

published
2020

Contributors

  • Uniwersytet Szczeciński

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1628315

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2080-9476-year-2020-issue-37-article-oai_ojsug_pkp_sfu_ca_article_5650
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.