EN
In the article, I point out the high complexity and multidimensionality of the hot social issue of poverty among people with disabilities, which I analyse in an educational context/dimension. I therefore recognise that the deprivation of needs and reproducing the mechanisms of functioning in a generational family experienced by them may result in their marginalisation and social exclusion in the education system. I would like to point out that the socialisation or upbringing of children with disabilities in poor families and the effects of economic deprivation and other negative phenomena experienced by them is also of considerable importance at school, which by definition should be accessible and inclusive for all pupils.
PL
W treści artykułu wskazuję na dużą złożoność i wielowymiarowość gorącego społecznego problemu, jakim jest ubóstwo osób z niepełnosprawnościami, które analizuję w kontekście/wymiarze edukacyjnym. Uznaję zatem, że doświadczanie przez te osoby deprywacji potrzeb i odtwarzanie mechanizmów funkcjonowania w rodzinie generacyjnej może skutkować ich marginalizacją i społecznym wykluczeniem w systemie edukacji. Wskazuję na niebagatelne znaczenie socjalizacji czy wychowania dzieci z niepełnosprawnościami w rodzinach ubogich i doświadczanych przez nie skutków niedostatku ekonomicznego oraz towarzyszących mu innych negatywnych zjawisk także w szkole, która z założenia dla wszystkich uczniów powinna być ogólnodostępna i włączająca.