Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 1(11) | 9-27

Article title

Niewłaściwe wykorzystywanie mediów społecznościowych jako narzędzi zarządzania wizerunkiem instytucji sektora GLAM. Casus Facebooka i Instagrama

Content

Title variants

EN
Improper use of social media in managing the image of GLAM sector institutions on the example of Facebook and Instagram

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Wykorzystywanie mediów społecznościowych w zarządzaniu wizerunkiem instytucji jest zjawiskiem coraz bardziej popularnym. Pracownicy galerii, bibliotek, archiwów czy muzeów coraz częściej dostrzegają potrzebę polepszenia i wzmocnienia kontaktu z użytkownikiem. Social media są doskonałym narzędziem wsparcia w działalności informacyjnej i promocyjnej. Pomagają nawiązać relacje zwłaszcza z młodszym odbiorcą, dla którego korzystanie z nowych technologii nie stanowi najmniejszego problemu. Odpowiednio zarządzane mogą przyczynić się do zwiększenia zainteresowania ofertą oraz zachęcić do częstszych odwiedzin. Niestety, mogą również zaszkodzić. Niewłaściwie wykorzystywane, prowadzone bez przemyślanej strategii i koncepcji przez osobę niewykwalifikowaną w tym zakresie mogą zniechęcić odbiorcę, narazić instytucję na straty, a w ostateczności wywołać kryzys wizerunkowy. Artykuł ma na celu przedstawienie najczęściej popełnianych błędów w wykorzystywaniu mediów społecznościowych jako narzędzi zarządzania wizerunkiem, wskazanie dobrych i złych praktyk oraz zwrócenie uwagi na najczęstsze problemy, z jakimi mają do czynienia osoby odpowiedzialne za prowadzenie stron instytucji na Facebooku i Instagramie.
EN
The use of social media in managing the brand of institutions is an increasingly popular phenomenon. Employees of galleries, libraries, archives or museums more often recognise the need to improve and strengthen contact with the user. Social media are an excellent tool in supporting information and promotional activities. They help to establish relationships especially with younger customers, for whom the use of new technologies is simple and intuitive. If properly managed it can help to increase interest in the offer and encourage more frequent visits. Unfortunately, they can also flaw. Improperly used, conducted without a well thought-out strategy and concept, by an unqualified person, may discourage the recipient, expose the institution to losses, and ultimately cause an image crisis. The article presents the most common mistakes in the use of social media as image management tools, identifies good and bad practices and draws attention to the most common problems faced by those responsible for running the institution’s Facebook and Instagram pages.

Keywords

Year

Issue

Pages

9-27

Physical description

Dates

published
2019-10-15

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2081-1004-year-2019-issue-1_11_-article-4685
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.