Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2009 | 2 | 237-249

Article title

W odkrywaniu głębszego znaczenia My: „Original Play”™ („Pierwotna Zabawa”) oraz Tożsamość w Teorii i Praktyce Edukacyjnej

Content

Title variants

EN
In discovering the deeper meaning of We: "Original Play" ™ and Identity in Educational Theory and Practice"

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Wielu naukowców i uczonych uznaje fakt istnienia w życiu ciągłego wzorca jedności, nie wiedzą oni jednak, w jaki sposób można go rozwijać lub praktykować. Celem niniejszego artykułu jest zaproponowanie przeniesienia paradygmatu behawioralnego z kultury wykluczenia do świata przynależności. „Orginal Play – Pierwotna Zabawa” stanowi wysoko zaawansowany system neurologicznego poznania zakodowany w dzieciach, który jest w stanie odkryć wzorce uprzejmości w innych, stwarzając tym samym poczucie przynależności. Na podstawie zaprezentowanych w niniejszym artykule zabaw z dziećmi możliwe jest stworzenie obrazu wzorca uprzejmości zawartego w „pierwotnej zabawie” dzieci, który przekracza kategorie socjalne, medyczne czy kulturowe. Przykłady przekonują bardziej niż słowa. „Original Play” wprowadza i podtrzymuje poczucie bezpieczeństwa, które wpływa na prawidłowy rozwój procesów poznawczych; tworzy wzorzec przynależności dla dzieci specjalnej troski oraz dzieci pochodzących z różnych kultur; rozwija alternatywny wzorzec aktywności fizycznej, który zmniejsza oraz zastępuje zjawisko znęcania się nad młodszymi i słabszymi oraz przejawy agresji.
EN
While many scientists and sages acknowledge that a sustaining pattern of unity exists in life, they don’t know how to develop or practice it. The purpose of this article is to propose a behavioral paradigm shift from a culture of exclusion to a world of inclusion. Original play is a highly sophisticated neural recognition system encoded in children, which is able to discover this pattern of kindness in others creating a new sense of belonging. From my play with children presented herein article it is possible to form a portrait of a pattern of kindness inherent in children’s original play that transcends social, medical, and cultural categories. Examples persuade far more effectively than words. Original play initiates and sustains a sense of safety that influences proper cognitive development; creates a pattern of inclusiveness for children of special needs and different cultures; and develops an alternative pattern of physical activity that reduces and replaces bullying and aggression.

Keywords

Year

Volume

2

Pages

237-249

Physical description

Dates

published
2009-12-31

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2081-2264-year-2009-volume-2-article-938
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.