PL
Podstawowa teza przyjęta w tym szkicu, postulująca tzw. humanistykę/ pedagogikę teoretyczną, orzeka o możliwości rekonstrukcji historycznie funkcjonującej wiedzy pedagogicznej/dydaktycznej. Przyjęta przesłanka pozwala ukazać przedteoretyczną (naturalistyczną) i teoretyczną fazę rozwoju pedagogiki, a w ich ramach status dydaktyki jako subdyscypliny pedagogicznej. Dydaktyka, ujęta z punktu widzenia przyjętego założenia o racjonalności czynności dydaktycznych, prezentowana jest przez pryzmat relacji: cel – wartość (norma) a sposób realizacji przyjętych założeń (wiedza). Akcent w analizie położony jest na swoisty porządek przekazu (metody), który w sposób proceduralny uwikłany jest w przekaz językowy.
EN
The basic thesis catched on in this sketch, postulating so called theoretical humanistics/pedagogics, it votes about capability of reconstruction of the historically functioning pedagogic/didactic knowledge. The accepted premise allows to show beforetheoretical (naturalistic) and theoretical phase of development of pedagogics, and in their frames status of didactics as subdiscipline of pedagogics. Didactics taken hold from a point of view of assuming about the rationality of didactics activities is presented by prism of the relation: purpose – value (norm) but the manner of realization of accepted assumptions (knowledge). The accent in analysis is located on specific order of transmission (methods) which in the procedural way is entangled into the linguistic transmission.