PL
W artykule rozważana jest kwestia uzasadnień filozofi cznych dla dydaktyki. W pierwszej części przedstawiono podstawowe klasyfikacje koncepcji filozofii. W części drugiej omówiono relację między koncepcjami filozofi i a konwencjami dydaktycznymi. Zwrócono uwagę na aspekt historyczny i systematyczny tej relacji. Przedstawiono propozycję wyróżnienia czterech typów dydaktyki (metafizyczna, scjentystyczna, egzystencjalna i ponowoczesna) jako analogii do czterech podstawowych koncepcji filozofii. Część trzecia poświęcona jest dydaktyce szczegółowej – dydaktyce filozofii. Za podstawowe uznaje się w niej wprowadzenie alternatywnych konwencji kształcenia filozoficznego. Konwencje te mają stanowić konkretyzację dydaktyczną podstawowych koncepcji filozofii. Model alternatywny w dydaktyce filozofii traktuje się jako dobrze zabezpieczający postulaty współczesnego pluralizmu kulturowego.
EN
The article deals with philosophical reasons for didactics. In first part were introduced the basic classifications of conception of philosophy. In part second was talked the relation between conceptions of philosophy and didactic conventions. It attention was turned on historical and systematic aspect of this relation. It the proposal of distinction was introduced four types of didactics (metaphysical, scientist, existential and postmodern) as analog to four basic conceptions of philosophy. Part third was consecrated to the detailed didactics – the didactics of philosophy. It is basic – the introduction of alternative conventions of philosophical education. Conventions these have to make up the didactic instantiation of basic conceptions of philosophy. The alternative model in didactics of philosophy treats as well protecting the present postulates of cultural pluralism.