Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2011 | 4 | 173-194

Article title

Społeczny wymiar stosowania pojęć i nabywania wiedzy

Content

Title variants

EN
The Social Dimension of Applying Concepts and Acquiring knowledge

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł jest teoretycznym opracowaniem konsekwencji wynikających z zastosowania aktualnych koncepcji wiedzy „bez przymiotników” – ujęcia najbardziej ogólnego (stanowisko L. Wittgensteina), do analizy procesów edukacyjnych i praktyki funkcjonowania współczesnej szkoły. Problematyka artykułu leży więc na pograniczu filozofi i, pedagogiki (pedagogiki społecznej) oraz dydaktyki. Dlatego wiedza jest analizowana z kilku wybranych perspektyw skoncentrowanych wokół odmiennych zagadnień i kategorii, które łączy społeczny kontekst wiedzy: na poziomie językowym, komunikacyjnym i społecznym. Wiedzę powinno się traktować jako coś więcej niż sumę wiadomości, jako złożony system interpretacji świata, kształtujący się wraz z nabywaniem przez uczniów kompetencji komunikacyjnych. Dialog nie powinien być narzędziem poznawczej uniformizacji uczniów, ale instrumentem kreowania różnic. Dlatego nadmierna formalizacja interakcji między nauczycielem i uczniem, jaka charakteryzuje współczesną szkołę, obniża efektywność nabywania tych kompetencji. W artykule przedstawiona jest krytyka autorytarnego przekazu wiedzy dominującego w edukacyjnej praktyce szkoły. Autorka postuluje zwrócić większą uwagę na funkcje języka i dialogowe formy edukacji (dopuszczenie języka potocznego, odrzucenie schematyzacji, tworzenie warunków dla swobodnej komunikacji między uczniami, akceptacja błędów, pomyłek i niedoskonałości formalnych).
EN
The article entitled Social aspects of gaining and transferring knowledge is a theoretical development of consequences resulting from current concepts of knowledge „without adjectives” – the most general depiction – L. Wittgenstein’s position, for analysis of educational processes and practise of contemporary school. Thus topic of the article lies between philosophy, pedagogy (social pedagogy) and didactics. That’s why knowledge is analysed from several chosen perspectives concentrated over various issues and categories connected by common social context of knowledge: on language, communication and social level. Knowledge should be treated as something more than just a sum of information but as a complex system of interpretation of the world getting shape along with the process of gaining communicational competences by students. Dialog should not be a tool for creating students’ cognitive uniformity, but a tool for creating differences. Thus, excessive formality of interactions between a teacher and a student, which is a characteristic feature of contemporary school, decreases effectiveness of gaining those competences. It shows critical image of authoritarian transfer of knowledge that dominates in educational practise of school. The author postulates greater caution should be attached to function of language and dialog forms of education (accepting common language, rejecting schematisation, creating space for free communication between students, acceptance of mistakes, errors and formal imperfections). 

Keywords

Year

Volume

4

Pages

173-194

Physical description

Dates

published
2011-12-31

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2081-2264-year-2011-volume-4-article-959
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.