PL
Wychowanie fizyczne realizowane w szkołach, choć nie nadąża za coraz szybszymi przeobrażeniami społeczno-kulturowymi, zawsze było nośnikiem wartości prozdrowotnych. Kategoria zdrowia istnieje w dużym zakresie w bogatym dorobku teorii wychowania fizycznego, natomiast nie występuje w zauważalnym wymiarze praktyki szkolnej. Celem pracy było ukazanie problemów związanych z realizacją edukacji zdrowotnej w ramach szkolnego wychowania fizycznego. W wyniku ostatniej reformy oświatowej edukacja zdrowotna w ramach wychowania fi zycznego zajmuje znaczące miejsce jak nigdy wcześniej w szkolnictwie, czego jednak wciąż nie do końca uświadamiają sobie uczniowie, rodzice i nauczyciele. W pracy zwrócono uwagę na konieczność zmian w kształceniu kadr kultury fizycznej i wsparcia nauczycieli odpowiednim motywacyjnym systemem doskonalenia zawodowego.
EN
Health education implemented in schools has always been pro-healthy medium value in spite evolving too slow as increasingly rapid socio-cultural transformations. Health is wealth in rich legacy of theory of physical education, but does not occur in a visible dimension of the school practice. Presenting problems associated with health education implementation in the school physical education was the main object of the research. School health education as a part of physical education as a result of recent educational reform plays a significant role as never before in history, but this role is still not fully conscious to the pupils, parents and teachers. The scientific study highlighted the need for changes in the training of physical education and need to support teachers the appropriate motivational training system.