PL
Celem niniejszego artykułu jest analiza psychotransgresyjnej koncepcji człowieka jako nowej płaszczyzny rozważań w zakresie oddziaływań edukacyjno-wychowawczych oraz jej związków z przeżywaniem zadowolenia z życia, a także prezentacja wyników badań pilotażowych dotyczących związków między wybranymi cechami osobowości powiązanymi z zachowaniami transgresyjnymi a zadowoleniem z życia. Założono, że osoby życiowo aktywne, skłonne do podejmowania działań transgresyjnych będą wykazywały wyższy poziom zadowolenia z życia w porównaniu z osobami niepodejmującymi takich działań. W omawianych badaniach analizowano zależność między zadowoleniem z życia a ekstrawersją, skłonnością do ryzyka i nadzieją na sukces – cechami wspierającymi tendencję do zachowań transgresyjnych. Uzyskane rezultaty wykazały pozytywne korelacje zadowolenia z życia z ekstrawersją i nadzieją na sukces, częściowo potwierdzając postawioną hipotezę.
EN
The analysis of psychotransgressive model of man as a new plane of consideration on education and its relationship with life satisfaction is the main goal of this article as well as presenting of the results of research on relationship between life satisfaction and chosen personality traits supporting tendency of transgressive behaviour. It is assumed that individuals who are more active in their life and prone to take transgressive behaviours are more satisfied of their life to those who are not. The relationship between life satisfaction and extraversion, hope of success and risk taking propensity was examined. The hypothesis was partly confirmed. The results showed that there is a positive correlation between life satisfaction and extraversion and hope of success.