Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 5 | 257-267

Article title

Zastosowanie regresji krokowej do analizy badań dotyczących informatyzacji procesu edukacji

Authors

Content

Title variants

EN
The Use of Backward Elimination to Analyze Research on the Computerization of the Educational Process

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Metoda regresji krokowej wstecznej pozwala na ujawnienie kilku czynników, które jednocześnie współwyznaczają kształtowanie się określonego procesu społecznego. W życiu społecznym zazwyczaj zawsze o przebiegu określonego procesu decyduje kilka czynników, a więc pewna ich konfiguracja. Metoda regresji wstecznej pozwala na wskazanie tych czynników, a także na moc każdego z nich. Dlatego spośród wielu metod analizowania danych ilościowych metoda regresji krokowej wstecznej zasługuje na uwagę. W przeprowadzonej analizie model regresji wielokrotnej zastosowano do opisania zależności między jedną wybraną zmienną a wieloma innymi zmiennymi. Omówiono zastosowanie tej metody na przykładzie badań empirycznych, które przeprowadzono w listopadzie 2005 r. Badania te dotyczyły obecności nowoczesnych technologii informacyjnych w procesie edukacyjnym. Ich celem było ustalenie czynników zależnych od nauczycieli i determinujących przenikanie informatyzacji do procesu edukacyjnego. W trakcie analizy danych za pomocą metody regresji krokowej wstecznej poszukiwano czynników najlepiej opisujących zachowania i postawy nauczycieli wobec procesu informatyzacji. Poszukiwano odpowiedzi na pytanie, które czynniki jednocześnie i z jaką mocą wyjaśniają postawy nauczycieli wobec obecności technologii informacyjnej w procesie edukacji.
EN
Using backward elimination as one of the approaches to stepwise regression allows for the disclosure of a number of factors that simultaneously co-set profiling of the social process. In social life there are usually several factors that are crucial to the process itself. Backward elimination allows to identify all of them and to impress magnitude of individual. This is why the backward elimination as a way of analyzing quantitative data deserves proper attention. In the conducted analysis the bidirectional elimination was used to describe dependencies among one selected variable and many other variables. The usage of bidirectional elimination is discussed on example of research conducted on November 2005. The research mentioned above regarded the presence of modern information technology solutions in educational process. The main goal was to establish factors that depend on the teachers and that determine the computerization of the educational process. Factors that best describe the behaviors and attitudes of teachers towards the process of computerization were sought during the backward elimination analysis. The answer was sought which factors are co-responsible for teacher’s attitude towards the computerization process and which of them take the lead in the process.

Keywords

Year

Volume

5

Pages

257-267

Physical description

Dates

published
2012-12-31

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2081-2264-year-2012-volume-5-article-1007
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.