Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 5 | 65-84

Article title

Między monosubiektywnym poznaniem a intersubiektywną funkcjonalnością i komunikowalnością wiedzy w edukacji początku XXI wieku

Content

Title variants

EN
Between Monosubjective Cognition and Intersubjective Functionality and Communication of Knowledge in Education of the Early 21st Century

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Edukacja, będąc procesem, spina systemową klamrą poznanie, z reguły monosubiektywne, z intersubiektywną wiedzą, która, chcąc sprostać wyzwaniom XXI w., powinna być w jak największej mierze komunikowalna i funkcjonalna. W sytuacji zmiennej ponowoczesności, z jej niewyczerpywalnością i nieprzewidywalnością, nieodzowne staje się stosowanie paradygmatu interpretatywnego i pluralistycznej metodologii badań nad funkcjonowaniem i efektywnością systemu edukacji. Pojawiają się tu jednak napięcia, które biorą się z konfrontacji modernistycznej wolności i postmodernistycznego zróżnicowania. Ponadto istnieje problem systemowego upolitycznienia edukacji, który skutkuje reprodukcją nierówności społecznej i nowymi mechanizmami selekcji. Przeżywany przez edukację kryzys, który bierze się z utraty jej pierwotnego celu, czyli procesu oświecania (educare), wymusza zmianę modus operandi całego systemu. Pluralizm idei politycznych i wartości kulturowych wywołuje potrzebę przeprojektowania całego systemu edukacji, odpowiadają cego na wyzwania zmiennej i komplikującej się ponowoczesności, obfitującej w antynomie, kontrowersje i dylematy. Metodą wyjścia z kryzysu edukacji jako zjawiska kulturowego byłoby wygenerowanie mechanizmu innowacyjności, kreatywności i samokorekcji w procesie nauczania, w każdym jego stadium.
EN
Education being a process, is fastening together with system buckle getting to know as a rule monosubjective with the intersubjective knowledge which wanting to meet challenges of the 21st century, should to be in like for the greatest measure communicational and functional. In the situation of the variable postmodernity, from for her nondepletability and with unpredictability applying the paradigm is becoming essential interpretive and of pluralistic research methodology above functioning and the effectiveness of an educational system. Here however tensions stemming from the confrontation of the modernist freedom and the postmodernist diversity appear. Moreover a problem of system politicizing the education, resulting in the reproduction of social inequalities and new mechanisms exists of selection. Crisis gone through by the education stemming from loss of her original objective, i.e. the process of enlightening (educare) is extorting change modus operandi of entire system. The pluralism of political ideas and cultural values is triggering the need of restyling of the entire educational system, answering challenges of the variable and becoming complicated postmodernity, being full of antinomies, controversies and dilemmas. As the cultural phenomenon generating the mechanism would be a method of the way out of the crisis of the education of the innovation, the creativity and the self-correction in the process of teaching, in every his stage.

Keywords

Year

Volume

5

Pages

65-84

Physical description

Dates

published
2012-12-31

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2081-2264-year-2012-volume-5-article-991
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.