PL
Artykuł prezentuje dwa modele: Okna Johari oraz diagram dyskontowania transakcyjnego, jako użyteczne szablony pozwalające na zaprojektowanie metod oceny kompetencji interpersonalnych nauczycieli. Pochodzą one z odmiennych, choć komplementarnych dziedzin: teorii komunikacji interpersonalnej i pomocy psychologicznej oraz koncepcji analizy transakcyjnej. Pierwszy model służy do zwiększenia własnej samoświadomości w relacji z innymi; pozwala też wysunąć hipotezę stałości wskazującą na niezmienną proporcjonalność obszarów świadomości i nieświadomości w relacjach z innymi. Drugi model wyraża się w nieświadomym ignorowaniu pewnych ważnych informacji umożliwiających rozwiązanie określonego problemów w pracy nauczyciela. Użyteczność wspomnianych modeli wymaga weryfikacji lub falsyfikacji empirycznej.
EN
The article presents two models: Johari Windows and a diagram of discounting transaction, as useful templates for designing methods to allow assessment of interpersonal competences of teachers. They come from different but complementary areas: the theory of interpersonal communication and psychological support, and the concept of transactional analysis. The first model is used to enhance their own self-awareness in relationship with others. It also lets you extend the hypothesis of an unchanging constancy of proportionality indicating the areas of awareness and ignorance in relations with others. The second model is expressed by unconsciously ignoring some important information for troubleshooting specific problems in teacher’s work. Empirical verification or falsification can show utility this models for pedagogical practise.