PL
W artykule zaprezentowane zostały sposoby teoretyzowania na temat edukacji seniorów. Mówiąc o teoretyzowaniu, mamy na myśli „[...] proces rozwijania koncepcji pozwalających zrozumieć i wyjaśnić obserwacje empiryczne” (V.L. Bengtson i in., 2009, s. 5). Omówiono definicje i funkcje teorii naukowej w naukach społecznych oraz rodzaje teorii naukowych w badaniach nad edukacją seniorów. Przeanalizowano perspektywy ujmowania problematyki starości w dyskursach socjologów i psychologów będące podstawą do teoretyzowania na temat edukacji w starości.
EN
The article presents the ways of theorizing about the seniors’ education theme. Speaking of theorizing we mean „[...] a process of developing ideas that allow us to understand and explain the empirical observations” (V.L. Bengtson et al., 2009, p. 5). In the article the definitions and functions of a scientific theory in the social sciences are discussed. The author considers the types of scientific theories in the research on seniors’ education. In the article the perspectives of recognizing the problems of old age in the discourses of sociologists and psychologists as the basis for theorizing about education in old age are analyzed.