Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 45 | 118 | 5-14

Article title

Ocena możliwości przewidywania reakcji społecznych za pomocą dogłębnej analizy informacji publikowanych na portalach internetowych

Content

Title variants

EN
Evaluation of the possibility of predicting social reactions using in-depth analysis of information published on web-portals

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Based on a literature analysis of the applicability of econometric and analytical models in the forecasting of social responses it was concluded that a dominating role is played by conditions and rules deriving from statistical physics. These models examine the straight behaviour and reactions of group members in a specific situation. There are no models where the behaviour of participants is related to phenomena occurring in their environment (closer and further) and dynamically changing states of this environment (in particular the information environment). A model for the study of the web information impact on social responses has been proposed to complement the identified research gap. The model has been evaluated on the basis of investment decisions made at the Warsaw Stock Exchange. The conducted analyzes show the usefulness of the model and the possibility of its further development in the wider context of social applications.
PL
Na podstawie analizy literatury dotyczącej zastosowania modeli ekonometrycznych i analitycznych w prognozowaniu reakcji społecznych stwierdzono, że dominującą rolę odgrywają warunki i reguły wynikające ze statystyki. Modele te badają proste zachowania i reakcje członków grupy w konkretnej sytuacji. Brak jest modeli, w których zachowanie uczestników związane jest ze zjawiskami zachodzącymi w ich otoczeniu (bliższym i dalszym) oraz dynamicznie zmieniającymi się stanami tego środowiska (w szczególności środowiskiem informacyjnym). Celem badania było określenie zależności pomiędzy informacjami pochodzącymi z sieciowych serwisów internetowych, a reakcją społeczną wyrażoną zmianą indeksów GPW w Warszawie. Zaproponowano model badania wpływu informacji internetowych na reakcje społeczne, który następnie wykorzystano w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Przeprowadzone analizy wskazują na przydatność modelu i możliwość jego dalszego rozwoju w szerszym kontekście zastosowań społecznych

Year

Volume

45

Issue

118

Pages

5-14

Physical description

Dates

published
2019-05-12

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2082-5501-year-2018-volume-45-issue-118-article-352
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.