Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | XII(2 (35)) | 131-145

Article title

The tasks of basic education for adults 2017 in Finland in the light of basic values, assessment and support for learning

Authors

Content

Title variants

PL
Zadania fińskiej edukacji podstawowej dorosłych z roku 2017 w świetle programu nauczania. Wartości, ocenianie i wspomaganie uczenia się

Languages of publication

Abstracts

EN
Abstract: The article presents an overview of the tasks in National Core Curriculum for Basic Education for Adults 2017, introduced during period of Juha Sippila government, taking curriculum research into account and investigates basic values, assessment with support for learning. The article describes the conditions, the scope of active, curricular educational change and its anticipated social effects. Viewed from the perspective of curriculum, students are well prepared to function as active citizens and members of their communities. There is put an emphasis on the uniqueness of students and the right to good teaching in which adults as students have the right to self-development in schools which promote the understanding of the students’ identity, their philosophy of life and worldviews as a part of students’ continuous development. Adult students are prepared to perceive different viewpoints, answer for unexpected questions and support their own ideas and points of view.
PL
W artykule przedstawiono przegląd zadań zawartych w Krajowej Podstawie Programowej Kształcenia Podstawowego dla Dorosłych w 2017 r. wprowadzonej w okresie rządów Juha Sippili. Przewidziano skutki społeczne proponowanej zmiany edukacyjnej. Dokument analizuje podstawowe wartości demokratyczne charakterystyczne dla edukacji dorosłych, podkreśla ich wyjątkowość, prawo do samorozwoju i dobrego nauczania. Promuje kulturową różnorodność uczniów, ich filozofię życiową, doświadczenie i światopogląd, przygotowuje do uwzględniania różnych punktów widzenia, udzielania odpowiedzi na pytania oraz podawanie własnych pomysłów. Z perspektywy programu nauczania dojrzali uczniowie są wyposażeni w kompetencje kluczowe i dobrze przygotowani do aktywności obywatelskiej w swojej społeczności.

Year

Volume

Pages

131-145

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2103083

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2083-0998-year-2021-volume-XII_2_35__-article-bwmeta1_element_ceon_element-240845c3-db44-36e1-b5c8-44dcbc85a782
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.