Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | XII(2 (35)) | 159-167

Article title

Dzieci Imperium. O kształtowaniu angielskiej tożsamości w latach 1890-1914

Authors

Content

Title variants

EN
Children of the Empire. The shaping of English identity, 1890-1914

Languages of publication

Abstracts

EN
Britain was an imperial power in the quarter-century before the outbreak of World War. Leaders expressed a sense of moral responsibility for ensuring competent and just rule for the nations of the Empire. At the same time, the fulfillment of this duty was a justification for the exercise of power itself, understood in ethical terms, and involved the preparation of a citizen of the Empire, both educated and shaped by universally accessible school education. The teaching of history, linked to the formation of the identity of the model citizen, has been subordinated to this preparation. The current article is an attempt at indicating the presence and purpose of historical threads in materials intended for the initial learning of reading.
PL
Brytania w ćwierćwieczu poprzedzającym wybuch wojny światowej była potęgą imperialną. Przywódcy wyrażali poczucie moralnej odpowiedzialności za zapewnienie kompetentnych i sprawiedliwych rządów narodom Imperium. Wypełnienie tego obowiązku było zarazem uzasadnieniem samego sprawowania władzy, rozumianym w kategoriach etycznych i zakładało przygotowanie obywatela Imperium, wykształconego i ukształtowanego przez powszechnie dostępną edukację szkolną. Nauczanie historii, powiązane z kształtowaniem tożsamości modelowego obywatela, zostało podporządkowane temu przygotowaniu. Niniejszy artykuł jest próbą wskazania obecności i zastosowania wątków historycznych w materiałach przeznaczonych do początkowej nauki czytania.

Year

Volume

Pages

159-167

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2103105

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2083-0998-year-2021-volume-XII_2_35__-article-bwmeta1_element_ceon_element-af687bf7-4178-3b39-b528-398d2ab5b770
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.