Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 2 B (26) | 145-156

Article title

Drama w edukacji wczesnoszkolnej

Content

Title variants

EN
Drama in early education

Languages of publication

Abstracts

PL
Pierwszy etap edukacji szkolnej ma charakter nauczania zintegrowanego, co oznacza, że nauczyciel organizuje zajęcia według ustalonego programu obejmującego treści zgrupowane wokół określonych rodzajów edukacji. Nabywanie różnych umiejętności uwzględnia dziecięcy styl działania i myślenia, a działania nauczyciela odwołują się do jego natury, uwzględniając temperament, szybkość podejmowanego działania, koncentrację i zainteresowanie tym, co robi. Poprzez aktywność w działaniu i współżyciu, wypełnianiu zadań, tworzeniu, eksperymentowaniu rodzą się w dziecku pytania, wątpliwości i problemy. Uzyskiwanie pożądanych efektów nauczania warunkuje stosowanie w pracy z dziećmi edukacji wczesnoszkolnej metod aktywizujących, które w toku działalności edukacyjnej swoją aktywnością przewyższają aktywność nauczyciela. Jedną z bardziej znanych i wykorzystywanych metod, stosowanych w nauczaniu zintegrowanym jest drama. Drama wykorzystuje właściwą naturze człowieka spontaniczną ekspresję aktorską oraz skłonność do zabawy i naśladownictwa. Uczy samodzielnego myślenia i działania, otwartości i aktywności, rozwija wyobraźnię, fantazję i emocje, także elokwencję i plastykę ciała, wyrabia umiejętności współdziałania i pracy w grupie, rozwija i wzbogaca słownictwo dzieci oraz osobiste zainteresowania uczniów.
EN
The first stage of school education is based on integrated teaching, which means that the teacher organizes classes according to a curriculum and their content and topics are grouped around specific areas of education. The acquisition of various skills takes into account the child’s style of action and thinking, and the teacher’s actions refer to their nature, specifically temperament, pace of activity, concentration and interest in what they do. Questions, doubts and problems arise in the child through active participation in action and social coexistence, completing tasks, creating and experimenting. Obtaining the desired learning outcomes requires the use of activating methods in working with children, who, in the course of their educational activities, exceed the activity of the teacher. One of the best known and commonly used methods in integrated learning is drama. Drama uses the spontaneous acting expression typical of human nature and the tendency to play and imitate. It teaches independent thinking and action, openness and activity; it develops imagination, fantasy and emotions, as well as eloquence and body plasticity; enhances the ability to cooperate and work in a group, develops and enriches the vocabulary of children and the personal interests of students.

Year

Issue

Pages

145-156

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim

References

  • Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000.
  • Dziedzic A., Pichalska J. Świderska E., Drama na lekcjach j polskiego, Warszawa 1995.
  • Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Warszawa 2004.
  • Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, cz.1, Suwałki 1998.
  • Misiorna E., Ziętkiewicz E., Zintegrowana edukacja w klasach I-III, Poznań 1999.
  • Okoń W., Słownik pedagogiczny, Warszawa 1984.
  • Pankowska K., Edukacja przez dramę, Warszawa 1997.
  • Rau K., E. Ziętkiewicz, Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji, Poznań 2000.
  • Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa1990.
  • Wyczesany J., Mikrut A., Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Kraków 2002.
  • https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/6248/1/Historia%20dramy.pdf

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
14736488

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2083-8964-year-2022-issue-2_B__26_-article-d4c6bdbb-1c03-3aaf-b295-ed57b9c35dd0
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.