Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 1(61) | 131-143

Article title

Rola nauczyciela bibliotekarza w profilaktyce przeciążenia informacyjnego uczniów

Authors

Content

Title variants

EN
The role of the librarian teacher in the prevention of information overload

Languages of publication

Abstracts

EN
The article provides definitions of the terms: information overload, information stress, information ecology, metacognitive skills. The new method relating to the protective strategy against common information overload is presented. The method described in the article refers to working on complex problems.
PL
W artykule przytoczono definicje pojęć: przeciążenie informacyjne, stres informacyjny, ekologia informacji, umiejętności metapoznawcze. Przedstawiono nową metodę odnoszącą się do strategii ochronnej przed powszechnym nadmiarem informacji. Opisana w artykule metoda odnosi się do pracy nad problemami złożonymi.

Year

Issue

Pages

131-143

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Dział Bibliotek Centrum Kultury „Zamek w Toszku”

References

  • Babik, W. (2016). Środowisko informacyjne człowieka. W: W. Babik (red.), Nauka o informacji (s. 61-88). Warszawa: Wydawnictwo SBP.
  • Borawska-Kalbarczyk, K. (2015). Umiejętność indywidualnego zarządzania informacjami jako kompetencja kluczowa w społeczeństwie wiedzy. W: J. Uszyńska-Jamroc, K. Nadachewicz (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży: praktyka edukacyjna (s. 28-43). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
  • Chojak, M. (2015). Rozwijanie kluczowych kompetencji u “dzieci sieci” w odniesieniu do najnowszych badań nad mózgiem. W: J. Uszyńska-Jamroc, K. Nadachewicz (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży: praktyka edukacyjna (s. 117-129). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
  • Davies, A., Fidler, D., Gorbis, M. (2020). Future Work Skills 2020 [raport]. Red., tłum. i projekt graficzny: Alogic. W: Alogic. Pobrane 15 lutego 2021, z https://alogic.pl/ blog/raport-kompetencje-zawodowe-przyszlosci-2020-institute-for-the-future
  • Langer, H. (2013). Pedagogika biblioteczna. W: A. Tokarska (red.), Bibliotekarstwo (s. 554-564). Warszawa: Wydawnictwo SBP.
  • Ledzińska, M. (2002). Stres informacyjny - sposoby radzenia sobie i przeciwdziałania. W: I. Heszen-Niejodek, J. Matusiak (red.), Konteksty stresu psychologicznego (s. 27-40). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Ledzińska, M. (2009). Człowiek współczesny w obliczu stresu informacyjnego. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
  • Ledzińska, M., Czerniawska M. (2011). Prawidłowości rozwoju sfery metapoznawczej w teorii i praktyce nauczania. W: J. Trempała (red.), Prawidłowości rozwoju człowieka (s. 353-363). Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe.
  • Operatory zaawansowane. (2011). W: Centrum pomocy Googla. Pobrane 15 lutego 2021, z https://www.google.pl/intl/pl/help/operators.html
  • Włoch, R., Śledziwska K., red. (2019). Kompetencje przyszłości: Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym? [raport]. Warszawa: DELab Uniwersytet Warszawski. Pobrane 15 lutego 2021, z https://www.delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2019/09/Kompetencje_przyszlosci_Raport_DELabUW.pdf
  • Zalewski, D. (2010, 7 listopada). Konektywizm, czyli człowiek z doczepionym mózgiem. W: Blogmedia24.pl. Pobrane 15 lutego 2021, z http://blogmedia24.pl/ node/40997
  • Zdybel, D. (2015). Metapoznanie - ukryty wymiar kompetencji uczenia się. W: J. Uszyń- ska-Jamroc, M. Bilewicz (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży: teoria i badania (s. 55-77). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2206526

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2084-5464-year-2021-issue-1_61_-article-04ceac02-cbae-37f6-9747-72c6ef38951c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.