Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 1 | 11 | 109-129

Article title

Aktywność na portalu społecznościowym Facebook jako czynnik warunkujący kształtowanie się aksjosfery młodzieży szkolnej

Content

Title variants

EN
Facebook activity as a basic factor shaping the axiosphere of school pupils

Languages of publication

Abstracts

EN
Statistical reports show that more and more people have a Facebook profile. This online social media service contributes to the establishment of new and maintaining already existing interpersonal relationships. It also enables the users to share information and exchange views. At the same time, Facebook can be used to ridicule and intimidate other people without any consequences, or even with some kind of recognition and respect in their peer group. Consequently, young people who use social media meet with different values and anti-values which shape their identity. The article discusses the Facebook activity of children and youth, with a particular emphasis on the analysis of young people's participation in popular Facebook groups, as well as values and anti-values tracked in their posts.
PL
Z komunikatów statystycznych wynika, iż coraz więcej osób ma konto na portalu społecznościowym Facebook. Portal ten przyczynia się do nawiązania nowych i utrzymania kontaktów interpersonalnych, wymiany informacji i poglądów. Jednocześnie Facebook jest portalem, na którym można publikować treści, które służą ośmieszeniu i poniżaniu innych osób, nie ponosząc za to żadnych konsekwencji, a wręcz przeciwnie zyskując uznanie niektórych użytkowników. W takiej sytuacji młody człowiek w publikowanych tam treściach styka się z różnymi wartościami i antywartościami, a to oddziałuje na kreację jego tożsamości. W opracowaniu scharakteryzowano aktywność dzieci i młodzieży na portalu Facebook, ze szczególnym uwzględnieniem analizy uczestnictwa młodych ludzi w popularnych grupach zakładanych na Facebooku oraz wartości i antywartości znajdujących się w publikowanych postach.

Year

Volume

1

Issue

11

Pages

109-129

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski

References

  • Sobczak S., Aksjologiczne wątki w koncepcji samoświadomości [w:], Samoświadomość i jakość życia. Perspektywa psychospołeczna, L. Pytka, T. Rudkowski (red.), Wydawnictwo Psychologii i kultury – Eneteja, Warszawa 2004, ISBN 83-85713-41-7.
  • Wysocka E., System wartości i orientacje wartościujące preferowane przez młodzież, „Kwartalnik Pedagogiczny” (2003), nr 4 (190), s. 123 – 146, ISSN 0023-5938.
  • Granat W., Personalizm chrześcijański. Teologia osoby ludzkiej, Księgarnia świętego Wojciecha, Poznań 1985, ss. 710, ISBN 987-83-8101-230-0.
  • Chudy W., Wartości i świat ludzki [w:] Wartości dla życia, K. Popielski (red.), Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2008, ss. 540, ISBN 978-83-7363-747-4.
  • Denek K., Przyszczypkowski K., Urbański–Korż R., Aksjologiczne podstawy edukacji, Edytor, Poznań – Toruń 2001, ss. 195, ISBN 8387284181.
  • Juza M., Hejterstwo w komunikacji internetowej: charakterystyka zjawiska, przyczyny i sposoby przeciwdziałania, „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja” nr 25, 2015, s. 27 - 50, ISSN 2300-3952.
  • Gajda J., Oblicza miłości, WSiP, Warszawa 1993, ss. 212, ISBN 83-02-05127-6.
  • Grześkowiak U. M., Portale społecznościowe – wybrane aspekty, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Studia Informatica”, nr 20, 2011 s. 360. http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-359.pdf, [Dostęp 23.06.2018].
  • https://www.facebook.com/Pulawyhejted?fref=ts, [Dostęp: 25.06.2015].
  • https://www.facebook.com/pulawyspotted?fref=ts, [Dostęp: 25.06.2015].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1552386

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2353-7426-year-2019-volume-1-issue-11-article-5c6283fa-b2c5-3ec5-a7a3-3e2e721d6396
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.