Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 1 | 15 | 65-85

Article title

Znaczenie wybranych postaw rodzicielskich (nadopiekuńczości i niekonsekwencji) w rozwoju emocjonalno-społecznym dzieci w wieku pięciu i sześciu lat

Content

Title variants

EN
The importance of selected parental attitudes (overprotection and inconsistency) in emotional and social development of children five and six years of age

Languages of publication

Abstracts

EN
The aim of the article is to define the psychological meaning of the parental attitude in the process of child development at the age of five and six, in particular, in emotional and social development. The most important aspects of the emotional and social development of preschool children have been characterized under the framework of the conducted research as well as the relationship between overprotective and inconsistent parenting.
PL
Celem artykułu jest określenie psychologicznego znaczenia postawy rodzicielskiej w procesie rozwoju dziecka w wieku pięciu i sześciu lat, w szczególności rozwoju emocjonalnego i społecznego. Scharakteryzowano najważniejsze aspekty rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci w wieku przedszkolnym. Przestawiono zależności między postawą nadopiekuńczości i niekonsekwencji w ramach przeprowadzonych badań.

Year

Volume

1

Issue

15

Pages

65-85

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku, Katedra Psychologii
  • Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku, Katedra Psychologii

References

  • Bochniarz, A. (2010). Postawy rodzicielskie a funkcjonowanie społeczne jedynaków. Lu-blin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej.
  • Brzezińska, A. I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. So-pot: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
  • Chryc–Gawrychowska, A., Błażek, M. (2004). Wpływ postaw rodzicielskich na style realizacji celów. [w:] Martynowicz, E. (red.). Motywy, cele, wartości. Przyczynek do zrozumienia stanu ducha i stanu umysłu współczesnych Polaków. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
  • Lewandowska – Walter, A., Wojdyło, K. (2010). Relacje w rodzinie generacyjnej osób uza-leżnionych od pracy. [w:] Rostowska, T., Peplińska, A. (red.). Psychospołeczne aspekty życia rodzinnego. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
  • Plopa, M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Plopa, M. (2008). Skala Postaw Rodzicielskich. Warszawa: Pracownia Testów Psycholo-gicznych.
  • Schaffer, H.R. (2018). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Sękowski, A., Gwiazdowska – Stańczak, S. Postrzeganie postaw rodzicielskich przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi. [w]: http://czasopismopsychologiczne.pl/files/articles/2017-23-postrzeganie-postaw-rodzicielskich-przez-uczniw-z-wysokimi-osigniciami-szkolnymi.pdf [dostęp z dnia: 30.04.2020 r.]
  • Strykowska, J. (2005). Niedostosowanie społeczne dzieci w wieku szkolnym. Problemy, diagnoza, profilaktyka. Gniezno: Wydawnictwo Gnieźnieńskiej Wyższej Szkoły Humani-styczno – Menadżerskiej MILENIUM.
  • Zuili, R. (2016). Od śmiechu do łez. Jak zrozumieć emocje naszych dzieci? Kielce: Wy-dawnictwo Jedność.
  • https://ostrzegamy.online/nadopiekunczosc-niszczy-psychike-dziecka/ [dostęp z dnia: 30.04.2020 r.]

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2049812

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2353-7426-year-2021-volume-1-issue-15-article-4f139ba1-2565-3951-ad1a-dbfb1c6b87c9
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.