Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 12 | 7-20

Article title

The traditionally understood karate-do as an educational system: application of the martial arts’ pedagogy

Content

Title variants

PL
Tradycyjnie rozumiane karate jako system edukacyjny – zastosowanie pedagogiki sztuk walki

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Karate is changing, because the cultural background and motivation of the people practising it is changing. Two major trends dominate the development of karate: the preservation of orthodox teaching and that of continuous modifications. In particular the representatives of the strictly Japanese schools and organisations, opt to keep the spirit of Budo alive through karate. Because karate is a part of Budo, we are dealing here with the case of the educational system, in which the values of Budo are used for the proper development of the student. This involves a long-term teaching and raising him by a normative system and daily discipline of physical exercise, or rather psychophysical. Karate, in its various forms, brings numerous educational values. However, a teacher chooses a student basing on their personality. Only a good teacher is able to properly use karate to positively influence the character and personality of a student. The master’s own example is especially important. And it is usually a long process. Karate, traditionally understood, teaches traditional values, and is recommendable as the educational system. In general, the activities of most organisations and individuals-enthusiasts serve very well for the development of physical culture and the formation of pro-social attitudes of the young. So karate is used even in social rehabilitation. However, in the case of schools focused on competitive sports or extremely commercialized, pedagogical application would be potentially harmful.
PL
Karate się zmienia, ponieważ zmienia się tło kulturowe i motywacja osób, które je uprawiają. W rozwoju karate dominują dwa główne nurty: zachowanie ortodoksyjnej nauki oraz ciągłej modyfikacji. W szczególności przedstawiciele tradycjonalistycznych japońskich szkół i organizacji podtrzymują ducha Budo poprzez praktykowanie karate. Ponieważ karate jest częścią Budo, mamy do czynienia z systemem edukacyjnym, w którym wartości Budo są wykorzystywane do prawidłowego rozwoju ucznia. Wiąże się to z długoterminową nauką i wychowaniem przez system normatywny i codzienną dyscyplinę fizyczną, a raczej psychofizyczną. Karate, w różnych jego formach, przynosi liczne wartości edukacyjne. Jednak nauczyciel wybiera ucznia na podstawie jego osobowości. Tylko dobry nauczyciel jest w stanie właściwie wykorzystać karate, aby pozytywnie wpłynąć na charakter i osobowość ucznia. Przykład dawany przez samego mistrza jest szczególnie ważny. Zwykle jest to długi proces. Karate, tradycyjnie rozumiane, uczy tradycyjnych wartości i jest godne polecenia jako system edukacyjny. Zasadniczo działania większości organizacji i entuzjastów bardzo dobrze służą rozwojowi kultury fizycznej i kształtowaniu prospołecznych postaw młodzieży. Karate jest wykorzystywane również w resocjalizacji. Jednak w przypadku szkół nastawionych na sporty wyczynowe lub całkowicie skomercjalizowanych zastosowanie pedagogiczne mogłoby okazać się szkodliwe.

Keywords

Year

Issue

12

Pages

7-20

Physical description

Dates

published
2017-12-13

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2353-8724-year-2017-issue-12-article-2701
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.