Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 4 | 9 | 135-150

Article title

Web. 2.0: Between Pragmatics and Theory

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
            In the early 2000s, in the evolutionary process of the development of new media, the Internet has entered a phase called Web 2.0. This term was very popular in the initial period after it began to function; however, it is slowly losing its importance. In addition, this term is difficult when applied to issues relating to the multifaceted, technologically advanced, situated on the border of many fields and disciplines. Despite that, in practice, society is immersed in new technologies, scarcely engages in cognition issues, refers to the current level of the compilation of the virtual world. This problem is faced by Rafał Maciąg in his interesting monograph The Pragmatics of the Internet. Web 2.0 as the Environment. Thus, the purpose of this article is to present selected topics from this book and to critique some of the theses proposed by Maciag. The author of this article also reflects on whether Web 2.0 belongs to the realm of pragmatics functioning in a global network, or only to the realm of theory.

Keywords

Year

Volume

4

Issue

9

Pages

135-150

Physical description

Dates

published
2013-12-30

Contributors

References

  • Anderson, Ch., 2010, The Long Tail: How Endless Choice is Creating Unlimited Demand, Random House.
  • Benkler, Y., 2008, Bogactwo sieci. Jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolność (The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom), Warszawa.
  • Castells, M., Castells, M., 2003, Galaktyka internetu. Refleksje nad internetem, biznesem i społeczeństwem (The Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business and Society), Poznań.
  • Castells, M., 2010, Społeczeństwo sieci (Network Society), Warszawa.
  • Czapiński, J., Panek, T. (eds.), 2013, Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków (Social Diagnosis. Conditions and Quality of Life in Poland), Rada Monitoringu Społecznego [Social Monitoring Council], Warszawa.
  • Gane, N., Beer, D., 2008, New Media, New York.
  • Gogołek, W., 2010, Komunikacja sieciowa. Uwarunkowanie, kategorie, paradoksy, Warszawa.
  • Jakubowicz, K., 2011, Nowa ekologia mediów. Konwergencja i metamorfoza, Warszawa.
  • Jemielniak, D., 2013, Życie wirtualnych dzikich. Netografia Wikipedii największego projektu współtworzonego przez ludzi, Warszawa.
  • Kotula, S.D., 2007, Web 2.0 – współczesny paradygmat internetu, in: Oblicze internetu. Architektura komunikacyjna sieci (Web 2.0 – the modern paradigm of the Internet, in: The face of the Internet. Network communication architecture), ed. M. Sokołowski, Elbląg.
  • Lakomy M., 2013, Demokracja 2.0. Interakcja polityczna w nowych mediach, Kraków.
  • Levinson P., 2010, Nowe, nowe media (New, new Media), Kraków.
  • Lister M., Dovey J., Giddings S., Grant I., Kelly K., 2009, Nowe media. Wprowadzenie (New Media. Introduction), Kraków.
  • Maciąg R., 2013, Pragmatyka internetu. Web 2.0 jako środowisko (The Pragmatics of the Internet. Web 2.0 as the Environment), Kraków.
  • Noor Al-Deen, H.S., Hendricks, J.A. (eds.), 2013, Social media. Usage and impact, Lexington.
  • Ricardo F.J., 2009, Cyberculture and New Media, Amsterdam – New York.
  • Shapiro C., 2007, Potęga informacji. Strategiczny przewodnik po gospodarce sieciowej (Information Rules: A strategic Guide to the Network Economy), Gliwice.
  • Szpunar M., 2010, Nowe media a paradygmat kultury uczestnictwa, in: Graszewicz, M., Jastrzębski, J. (eds.), Teorie komunikacji i mediów 2, Wrocław.
  • Tapscott D., 2010, Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat (Digital adulthood. How the network generation is changing our world), Warszawa.
  • The Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business, and Society, 2002, Oxford University Press, Oxford.
  • Netography:
  • Federal Networking Council (FNC), Definition of “Internet”, <http://www.nitrd.gov/fnc/Internet_res.aspx>.
  • Jasiołek, K., Jak często odwiedzamy portale społecznościowe, <http://www.komputerswiat.pl/nowosci/internet/2012/45/jak-czesto-rodacy-odwiedzaja-portale-spolecznosciowe-%28infografika%29.aspx>.
  • Obremski, M., 90% internautów korzysta z serwisów społecznościowych, <http://www.rp.pl/artykul/996789.html?print=tak&p=0>.
  • O'Reilly, T., What is web 2.0?, <http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html>.
  • Socjalni Polacy – jak często odwiedzamy portale społecznościowe, <http://biznes.onet.pl/socjalni-polacy-jak-czesto-odwiedzamy-portale-spol,18562,5297159,news-detal>.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2353-950X-year-2013-volume-4-issue-9-article-265
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.