PL
DOI: 10.19251/sej/2020.12(3) We współczesnym świecie pojęcie duchowości nie tylko bywa różnie rozumiane w rozmaitych potocznych kontekstach, ale też często odmiennie definiowane przez różne nauki – humanistyczne, społeczne, a nawet ekonomiczne. Nauki te próbują adaptować pojęcie duchowości do własnych założeń i perspektyw badawczych, niejednokrotnie całkowicie przeciwnych wobec innych nauk. Pedagogika jako nauka również podejmuje się definiowania tego pojęcia we własnych kontekstach problematyki wychowania i nauczania. Prezentowane opracowanie przedstawia elementarne podejście pedagogiki jako nauki do kwestii duchowości człowieka w obszarze jej analiz i praktycznych konotacji.
EN
DOI: 10.19251/sej/2020.12(3) In the modern world, the concept of spirituality is not only understood differently in various colloquial contexts, but also often differently defined by individual fields of science - humanities, social and even economic. These sciences try to adapt the concept of spirituality to their own assumptions and research perspectives, often completely opposite to other sciences. Pedagogy as a science also undertakes to define this concept in its own contexts of upbringing and teaching. This study presents the elementary approach of pedagogy as a science to the issue of human spirituality in the area of its analyzes and practical connotations.