Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 1 (17) | 73-100

Article title

Determinanty rozwijania proinnowacyjnych kompetencji utalentowanych żołnierzy zawodowych i podchorążych na przykładzie Sił Powietrznych RP

Content

Title variants

EN
Determinants of developing pro-innovative competences of talented soldiers and cadets of example the Polish Air Forces

Languages of publication

Abstracts

EN
This article presents an original, scientific theme which includes the ways of developing pro-innovative competences of professional and talented soldiers and employees for the example of the Polish Air Forces. The author listed four types of determinants cause to the development of competences: outside, inside, individual and competence ones. She verified the hypotheses based on the lectures, own research. The author described and analyzed the quantity and quality ones with having correlated of r-Pearson. She recapitulated on wide and many elements correlating analyses of competences’ determinants.
PL
W niniejszym artykule podjęto ważny temat badawczy dotyczący rozwijania proinnowacyjnych kompetencji utalentowanych żołnierzy zawodowych (pracowników) na przykładzie Sił Powietrznych RP. Wyróżniono cztery rodzaje determinantów wpływających na rozwój kompetencji: zewnętrzne, wewnętrzne, indywidualne oraz proinnowacyjne. Na podstawie analizy literatury przedmiotu i badań własnych zweryfikowano postawione hipotezy badawcze. Przedstawiono i opisano pod względem ilościowym i jakościowym wyniki badania empirycznego oraz zaprezentowano szeroką analizę korelacji r-Pearsona. Wnioski sformułowane w artykule oparto na wieloczynnikowej analizie korelacyjnej determinantów proinnowacyjnych.

Year

Issue

Pages

73-100

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej

References

  • Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1991;
  • Bel R., Leadership and innovation. Learning from the best, „Global Business & Organizational Excellence” 2010, vol. 29, no. 2;
  • Boshoff Ch., Mells G., The impact of multiple commitments on intention to resign: an empirical assessment, „British Journal of Management” 2000, vol. 11, no. 3;
  • Cavell T., Social adjustment, social performance, social skills. A tri-component model of social competence, „Journal of Clinical Child Psychology” 1990, vol. 19, no. 2;
  • Cheetham G., Chivers G., Toward a holistic model of professional competence, „Journal of European Industrial Training” 1996, vol. 20, no. 5;
  • Chlewiński Z., Kształtowanie się umiejętności poznawczych. Identyfikacja pojęć, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1991;
  • Ciarrochi J., Scott G., The link between emotional competence and well-being. A longitudinal study, „British Journal of Guidance & Counselling” 2006, vol. 3;
  • Domański H., Prestiż, Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej, Wrocław 1999;
  • Gazier B., An analysis of employability in the context of globalization in the European Union. Background paper, European Commission, Japanese Ministry of Health, Labour and Walfare, The Japan Institute for Labour Policy and Training, Brussels 2006;
  • Goleman D., Inteligencja emocjonalna w praktyce, tłum. A. Jankowski, Media Rodzina, Poznań 1999;
  • Juchnowicz M., Satysfakcja zawodowa pracowników. Kreator kapitału ludzkiego, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014;
  • Juchnowicz M., Sektorowe badania podaży i popytu na kwalifikacje i kompetencje, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2014, nr 2 (32);
  • Juchnowicz M., Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa 2013;
  • Lipka A., Winnicka-Wejs A., Acedański J., Lojalność pracownicza. Od diagnozy typów lojalności pracowników do Zarządzania Relacjami z Pracownikami (Employee Relationship Management), Difin, Warszawa 2012;
  • Mądrzycki T., Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1977;
  • McClelland D.C., Testing for competence rather than for “intelligence”, „American Psychologist” 1973, no. 28;
  • Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia poznawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Academica, Warszawa 2006;
  • Nilson S., Ellstrom P.-E., Employability and talent management. Challenges for HRD practices, „European Journal of Training and Development” 2012, vol. 36, no. 1;
  • Pietrasiński Z., Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970;
  • Pocztowski A., Geneza, rozwój i zakres międzynarodowego ZZL, [w:] Zarządzanie zasobami ludzkimi na rynkach międzynarodowych, red. A. Pocztowski, Wolters Kluwer, Warszawa;
  • Przedsiębiorstwo w warunkach globalnej konkurencji, red. A.P. Balcerzak, E. Rogalska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009;
  • Roszkowska S., Kapitał ludzki a wzrost gospodarczy w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017;
  • Ruona W.E.A., Lynham S.A., Towards a philosophical framework for thought and practice, [w:] Proceedings of the 1999 Academy of Human Resource Development Annual Conference, red. K.P. Kuchinke, Academy of Human Resource Development, Baton Rouge 1999;
  • Schaufeli W.B., Salanova M., González-Romá V., Bakker A.B., The measurement of engagement and burnout: a two sample confirmatory factory analytic approach, „Journal of Happiness Studies” 2002, vol. 3;
  • Spencer L.M., Spencer S.M., Competence at work. Models for superior performance, Wiley, New York 1993;
  • Stor M., Strategiczne międzynarodowe zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2011;
  • Striker M., Wojtaszczyk K., Strategiczna karta wyników jako narzędzie oceny siły marki pracodawcy, [w:] Efektywność zarządzania zasobami ludzkimi, red. B. Urbaniak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011;
  • Wojciszke B., Postawy i ich zmiana, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, red. J. Strelau, t. 3, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000;
  • Wojtczuk-Turek A., Podaż i popyt na kwalifikacje i kompetencje w ujęciu sektorowym – w świetle badań jakościowych branży IT, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: Problemy, Innowacje, Projekty” 2014, nr 2 (32);
  • Zielińska M., Elastyczne strategie zarządzania talentami we współczesnej organizacji, [w:] Przedsiębiorstwo wobec wymogu elastyczności, red. W. Szymański, Szkoła Główna Handlowa – Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2012;
  • Zielińska M., Innowacyjne kompetencje utalentowanych żołnierzy zawodowych i podchorążych sił powietrznych, „Bellona” 2022, nr 2;
  • Zielińska M., Istota innowacyjnego zachowania żołnierzy zawodowych w Siłach Zbrojnych RP, „Nowoczesne Systemy Zarządzania” 2021, nr 16 (1);
  • Zielińska M., Prestiż w organizacji jako czynnik motywujący do zachowań proinnowacyjnych na przykładzie Sił Powietrznych RP, „Bezpieczeństwo Obronność Socjologia” 2021, nr 1–2 (15–16);
  • Zielińska M., Strategia zarządzania talentami w Siłach Powietrznych RP, rozprawa doktorska, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2018;
  • Zwaans A., Ten Dam G., Volman M., Teachers’ goals regarding social competence, „European Journal of Teacher Education” 2006, vol. 2;

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2175532

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2450-8489-year-2022-issue-1__17_-article-4cdee274-f170-3536-8d4e-cd44eb625946
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.