Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 8 | 63-82

Article title

Rola nauczyciela w tworzeniu pozytywnego klimatu klasy szkolnej

Content

Title variants

EN
The role of the teacher in creating the positive climate of the classroom

Languages of publication

Abstracts

EN
The climate of a class results from the teacher-students relationships, the relationships among students and also different features of the educational process. However, it might be assumed, with great probability, that mainly the teacher is the crucial determiner influencing the unique atmosphere of each class. It is the teacher, who creating the positive climate of the class, gives the students proper conditions for comprehensive psychosocial development. The aim of this article is to present chosen factors having influence on the climate of the class, resulting from the teacher’s attitudes and behaviour, and also some methods of building the positive atmosphere in the classroom. atmosphere in the classroom
PL
Klimat klasy jest wypadkową m.in. relacji między nauczycielem a uczniami, relacji między uczniami nawzajem, różnych właściwości procesu edukacyjnego. Można jednak z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że decydującą determinantą wpływającą na tę unikalną dla każdej klasy atmosferę jest nauczyciel. To nauczyciel, kreując pozytywny klimat klasy, tworzy uczniom warunki do wszechstronnego rozwoju psychospołecznego. Celem artykułu jest prezentacja wybranych czynników mających wpływ na klimat klasy, zależnych od postaw i zachowań nauczyciela, a także wybranych sposobów na budowanie pozytywnej atmosfery w klasie szkolnej.

Contributors

  • Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
  • Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
  • Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy

References

  • Ambrose S.A., Bridges M.W., DiPietro M., Lovett M.C., Norman M.K., How Learning Works. Seven Research-Based Principles for Smart Teaching, Jossey-Bass, San Francisco 2010, [online:] https://firstliteracy.org/wp-content/uploads/2015/07/How-Learning-Works.pdf (dostęp: 15.04.2021 r.).
  • Barr J.J., Developing a Positive Classroom Climate, “IDEA Paper” 2016, no 61, [online:] https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED573643.pdf (dostęp: 15.04.2021 r.).
  • Cook J.L., Cook G., Child development. Princeples and perspectives, Pearson Education, Boston 2010.
  • Deptuła M., Co uczniowie klas IV, V i VI chcieliby zmienić w swojej klasie? Swobodne wypowiedzi uczniów jako podstawa do wnioskowania o warunkach rozwoju psychospołecznego uczniów w relacjach z rówieśnikami, „Przegląd Pedagogiczny” 2016, nr 2, s. 127–150, [online:] https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/155/co-uczniowie-klas-iv-v-i-vi-chcieliby-zmienic-w-swojej-klasie-swobodne-wypowiedziuczniow-jako-podstawa-do-wnioskowania-o-warunkach-rozwoju-psychospolecznego-uczniow-w-relacjach-z-rowiesnikami/article.pdf (dostęp: 20.04.2021 r.).
  • Faber A., Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2006.
  • Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1995.
  • Grochulska J., Wspomaganie rozwoju społecznego dziecka, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław–Warszawa–Kraków 1992.
  • Hamer H., Klucz do efektywności nauczania, Wydawnictwo VEDA, Warszawa 1994.
  • Jaskółka-Turek I., Narzędziownik wychowawcy klasy, Warszawa 2019, [online:] https://doskonaleniewsieci.pl/Upload/ceo/dkk/narzedziownik_wychowawcy_klasy_izabela_jaskolka_turek.pdf (dostęp: 30.04.2021 r.).
  • Kazanowski Z., Efektywna komunikacja w kierowaniu klasą szkolną, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2005, Vol. XVIII, s. 131–138, [online:] http://dlibra.umcs.lublin.pl/Content/21879/czas19356_18_2005_10.pdf (dostęp: 19.04.2020 r.).
  • Kołodziejczyk J., Dyscyplina w klasie. Metody i techniki interwencji, Wydawnictwo Sophia, Kraków 2005.
  • Konarzewski K., Uczeń, [w:] Sztuka nauczania. Szkoła, red. K. Konarzewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 91–147.
  • Krzymowska E., Pozytywny klimat klasy, „Życie Szkoły” 2014, nr 2, s. 4–7.
  • Kulesza M., Klimat szkoły a zachowania przemocowe uczniów w świetle wybranych badań empirycznych, „Seminare” 2007, nr 24, s. 261–277, [online:] http://seminare.pl/pdf/tom24-20-kulesza.pdf (dostęp: 15.04.2021 r.).
  • Kulesza M., Kulesza M., Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego, „Pedagogika społeczna” 2015, nr 3, s. 113–125, [online:] http://pedagogikaspoleczna.com/wp-content/content/abstrakt/PS%203%20(2015)%20113-125.pdf (dostęp: 15.04.2021 r.).
  • Lipczyński A., Przemoc wobec dzieci w środowisku szkolnym, http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=348 (dostęp: 30.04.2021 r.).
  • Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
  • Ostaszewski K., Pojęcie klimatu szkoły w badaniach zachowań ryzykownych młodzieży, „Edukacja” 2012, nr 4, s. 22–38, http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2012/4-2-ostaszewski-pojecie-klimatu-szkoly.pdf (dostęp: 20.04.2021 r.).
  • Petlák E., Klimat szkoły, klimat klasy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.
  • Przewłocka J., Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2015, [online:] http://produkty.ibe.edu.pl/docs/inne/ibe-analizy-08-2015-klimat-szkoly.pdf (dostęp: 10.04.2021 r.).
  • Rogers C., Sposób bycia, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2002.
  • Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Wydawnictwo Jacek Santorski & Co, Warszawa 2003.
  • Saarni C., Kompetencja emocjonalna i samoregulacja w dzieciństwie, [w:] Salovey P., Sluyter D.J. (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 1999, s. 75–131.
  • Sakowska M., Sikora J., Żwirblińska A., Obyś cudze dzieci... wychowywał. Jak sobie radzić z problemami wychowawczymi w gimnazjum (i nie tylko), Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2003.
  • Wieremiejewicz-Podkościelna J., Tworzenie pozytywnego klimatu w klasie, „Życie Szkoły” 2019, nr 9, s. 29–33.
  • Wiliński P., Wiek szkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, [w:] Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. A.I. Brzezińska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005, s. 303–343.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
60749246

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2450-9760-year-2023-issue-8-article-25ec5988-32f6-363f-8780-ac81b8071155
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.