Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 8 | 103-118

Article title

Wpływ pandemii COVID-19 na efektywne zarządzanie organizacją pracy w placówkach wychowania przedszkolnego

Content

Title variants

EN
Impact of the COVID-19 pandemic on effective work organization management in pre-school education institutions

Languages of publication

Abstracts

EN
This article focuses on three key issues: pre-school education, management of a pre-school education institution and the specifics of the work of a pre-school education institution during the Sars-Cov2 virus epidemic in Poland. The author briefly describes the specifics of the functioning of a preschool education institution and the basic principles of managing an institution of this type. Then, the specifics and legal and practical conditions of the functioning of a preschool education facility during the COVID-19 pandemic were presented, focusing on the substantive and methodological as well as strictly administrative and organizational aspects.
PL
Niniejszy artykuł koncentruje się na trzech kluczowych zagadnieniach: edukacji przedszkolnej, zarządzaniu placówką wychowania przedszkolnego oraz specyfice pracy placówki wychowania przedszkolnego w okresie epidemii wirusa Sars-CoV-2 w Polsce. Autorka opisuje krótko specyfikę funkcjonowania pracy placówki wychowania przedszkolnego oraz podstawowe zasady zarządzania placówką tego typu. Następnie przedstawia specyfikę oraz uwarunkowania prawno-praktyczne funkcjonowania placówki wychowania przedszkolnego w okresie pandemii COVID-19, skupiając się na aspektach merytoryczno-metodycznych oraz stricte administracyjno-organizacyjnych.

Contributors

  • Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy

References

  • Edukacja wobec zagrożeń rozwoju i bezpieczeństwa dzieci, red. S. Guz, J. Andrzejewska, Lublin 2008.
  • Frąckowiak M., Dlaczego niektórzy nauczyciele zawsze odnoszą sukces?, Poznań 2010.
  • Jak budować dobrą szkołę ? Potencjał i bariery ewaluacji w oświacie, red. G. Mazurkiewicz, Kraków 2015.
  • Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2012.
  • Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2005.
  • Klim-Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2010.
  • Moroza H., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, Kraków 2006
  • Siwek H., Bereźnicka M., System integralny w edukacji Dziecka, Konteksty i konsekwencje zmian, Warszawa 2011.
  • Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna w perspektywie historycznej, [w] O pomyślny start ucznia w szkole, red. W. Brejnak, „Biuletyn Informacyjny PTD” 2002, nr 23.
  • Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 19 listopada 2004 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o systemie oświaty (Dz. U. Nr 259, poz. 2572).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. 2020, poz. 493).
  • Ustawa z dnia 19 marca 2009r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. 2009 r. Nr 56, poz. 458).
  • Wywiad ekspercki z psychologiem dziecięcym – Moniką Chrapińsk-Krupą, https://www.orange.pl/zobacz/dzieci-w-domu/wywiad-z-ekspertem (dostęp: 17.12.2022 r.).
  • Ostatni rok wielu dzieciom zaburzył rozwój społeczny, emocjonalny, rozmowa z dr Krystyną Włodarczyk – Bisagą, https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/aktualnosci/badania/272-674,ostatni-rok-wielu-dzieciom-zaburzyl-rozwoj-spoleczny-emocjonalny (dostęp: 17.12.2022 r.).
  • Izolacja w czasie pandemii – Poradnia radzi, https://powiat.szczecinek.pl/aktualnosci/izolacja-w-czasie-pandemii-poradnia-radzi.html (dostęp: 17.12.2022 r.). https://p4konin.wikom.pl/uploads/5db75d9a66f27/pages/66/content//Kszta%C5%82cenie%20na%20odleg%C5%82o%C5%9B%C4%87%20%E2%80%94Instrukcja%20bezpiecze%C5%84stwa.pdf (dostęp: 20.12.2022 r.).
  • https://zdalnenauczanie.org/wp-content/uploads/2020/10/ZDALNA-EDUKACJA_FINAL.pdf (dostęp: 21.12.2022 r.).
  • https://czasopisma.pwste.edu.pl/index.php/eto/article/view/137/131 (dostęp: 21.12.2022 r.).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
60749253

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2450-9760-year-2023-issue-8-article-2ea8d150-ba03-3e09-9135-704ec9333fa2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.