Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 8 | 155-168

Article title

Oddziaływania korekcyjne i wychowawcze wobec młodzieży wykazującej zaburzone formy zachowań z perspektywy pedagogiki resocjalizacyjnej

Authors

Content

Title variants

EN
Corrective and educational impacts for young people showing disturbed forms of behavior from the perspective of rehabilitation pedagogy

Languages of publication

Abstracts

EN
Each attempt to solve problems related to disturbed forms of youth behavior, including taking appropriate educational and corrective actions, is extremely important not only from the point of view of these young people, their further development path, but also from the point of view of the institution to which the young people attend. Disordered behaviors have complex conditions and may be the result of the interaction of environmental and biological factors as well as individual factors, in particular the temperamental characteristics of a young person. This article presents a general look at the issues related to possible corrective and educational interactions that can be practiced by a pedagogue, an educator towards young people displaying disturbed forms of behavior. In the first part, I present a brief outline of the issues of social rehabilitation pedagogy in terms of its specific perspectives. Then, I undertake to present examples of corrective and educational influences towards young people displaying disturbed forms of behavior in the context of social rehabilitation pedagogy.
PL
Każda podejmowana próba rozwiązywania problemów związanych z zaburzonymi formami zachowań młodzieży, w tym podejmowanie właściwych oddziaływań wychowawczych i korekcyjnych, jest niezwykle istotna nie tylko z punktu widzenia tych młodych ludzi, ich dalszej ścieżki rozwoju, ale także z punktu widzenia placówki, do której na co dzień owa młodzież uczęszcza. Zaburzone zachowania mają złożone uwarunkowania i mogą być wynikiem interakcji czynników środowiskowych, biologicznych, a także czynników indywidualnych, w szczególności cech temperamentalnych młodego człowieka. Niniejszy artykuł przedstawia ogóle spojrzenie na problematykę związaną z oddziaływaniami korekcyjnymi oraz wychowawczymi, jakie może praktykować pedagog, wychowawca wobec młodzieży uzewnętrzniającej zaburzone formy zachowań. W pierwszej części prezentuję krótki zarys problematyki pedagogiki resocjalizacyjnej w zakresie jej specyficznych perspektyw. Następnie podejmuję się przedstawienia przykładów oddziaływań korekcyjno-wychowawczych wobec młodzieży przejawiającej zaburzone formy zachowania w kontekście pedagogiki resocjalizacyjnej.

Contributors

  • Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy

References

  • Ambrozik W., Wielotorowość systemu resocjalizacji jako źródło jego kryzysu, „Resocjalizacja Polska” 2013, nr 4.
  • Banasiak J., Reagowanie wychowawcze w wielowymiarowej pedagogice działania, Warszawa 1996.
  • Czapów C., Jedlewski S., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971.
  • Florczykiewicz J., Resocjalizacja jako proces podnoszenia dobrostanu psychicznego. Zarys koncepcji, „Opieka, Wychowanie, Terapia” 2008, nr 1–2.
  • Jagieła J., Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Kraków 2007.
  • Jaworska A., O nowy paradygmat w wychowaniu młodzieży niedostosowanej społecznie, „Opieka, Wychowanie, Terapia” 2008, nr 3–4.
  • Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2007.
  • Konieczna E.J., Choreoterapia – taniec leczący duszę, „Edukacja i Dialog” 2003, nr 8.
  • Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007.
  • Konopczyński M., Osobowe przesłanki skutecznej resocjalizacji, „Resocjalizacja Polska” 2016, nr 11.
  • Kupiec H., Socjoterapeutyczne aspekty twórczej resocjalizacji, „Resocjalizacja Polska” 2011, nr 2.
  • Mazur A., Niekonwencjonalne metody pracy z młodzieżą sprawiającą trudności wychowawcze, „Pedagogika Katolicka” 2012, nr 11.
  • Michel M., Wzmacnianie czynników chroniących w innowacyjnych oddziaływaniach resocjalizacyjnych w kontekście koncepcji resilience, [w:] Innowacje resocjalizacyjne, red. W. Ambrozik, A. Dąbrowska, Warszawa 2000.
  • Nowak B.M., Rodzina w kryzysie. Studium resocjalizacyjne, Warszawa 2011.
  • Opala–Wnuk K., Arteterapia – poza schematem szkolnej ławki, „Psychologia w Szkole” 2005, nr 2.
  • Pokutycki M., Arteterapia, [w:] Terapia zajęciowa, red. A. Bac, Warszawa 2016.
  • Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000.
  • Pytka L., Różne ujęcia definicji zjawiska resocjalizacji, [w:] Resocjalizacja, red. B. Urban, M.J. Stanik, Warszawa 2007.
  • Rudowski T., Arteterapia – inspiracje i wartości, Warszawa 2007.
  • Sikorski W., Socjoterapia w praktyce psychopedagogicznej, Nysa 2014.
  • Urban B., Resocjalizacja jako przedmiot badań interdyscyplinarnych, [w:] Resocjalizacja, red. B. Urban, M.J. Stanik, Warszawa 2008.
  • Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków 2000.
  • Koch-Kozioł M., Uram P., Niedostosowanie społeczne – przegląd wybranych interwencji resocjalizacyjnych, https://www.researchgate.net/publication/330546169_NIEDOSTOSOWANIE_SPOLECZNE-PRZEGLAD_WYBRANYCH_INTERWENCJI_RESOCJALIZACYJNYCH.
  • Włosiński M., Techniki i systemy pedagogiki resocjalizacyjnej, „Zeszyty Naukowe WSH we Włocławku” 2013, Tom 36.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
60749265

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2450-9760-year-2023-issue-8-article-d20788d6-2436-34fd-b40f-03573f8c4067
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.