EN
Each attempt to solve problems related to disturbed forms of youth behavior, including taking appropriate educational and corrective actions, is extremely important not only from the point of view of these young people, their further development path, but also from the point of view of the institution to which the young people attend. Disordered behaviors have complex conditions and may be the result of the interaction of environmental and biological factors as well as individual factors, in particular the temperamental characteristics of a young person. This article presents a general look at the issues related to possible corrective and educational interactions that can be practiced by a pedagogue, an educator towards young people displaying disturbed forms of behavior. In the first part, I present a brief outline of the issues of social rehabilitation pedagogy in terms of its specific perspectives. Then, I undertake to present examples of corrective and educational influences towards young people displaying disturbed forms of behavior in the context of social rehabilitation pedagogy.
PL
Każda podejmowana próba rozwiązywania problemów związanych z zaburzonymi formami zachowań młodzieży, w tym podejmowanie właściwych oddziaływań wychowawczych i korekcyjnych, jest niezwykle istotna nie tylko z punktu widzenia tych młodych ludzi, ich dalszej ścieżki rozwoju, ale także z punktu widzenia placówki, do której na co dzień owa młodzież uczęszcza. Zaburzone zachowania mają złożone uwarunkowania i mogą być wynikiem interakcji czynników środowiskowych, biologicznych, a także czynników indywidualnych, w szczególności cech temperamentalnych młodego człowieka. Niniejszy artykuł przedstawia ogóle spojrzenie na problematykę związaną z oddziaływaniami korekcyjnymi oraz wychowawczymi, jakie może praktykować pedagog, wychowawca wobec młodzieży uzewnętrzniającej zaburzone formy zachowań. W pierwszej części prezentuję krótki zarys problematyki pedagogiki resocjalizacyjnej w zakresie jej specyficznych perspektyw. Następnie podejmuję się przedstawienia przykładów oddziaływań korekcyjno-wychowawczych wobec młodzieży przejawiającej zaburzone formy zachowania w kontekście pedagogiki resocjalizacyjnej.