EN
In the years 1989–2018 the women’s press was an important element of the Polish media market which was dominated by the foreign publishers. The most important of these are Bauer Media, Edipresse Polska, Burda International. Each year the companies introduced new magazines to the market. Their total number was around 100. Most of them settled on the Polish press market and, due to a good position on the market of recipients and advertisers, generated revenue for their publishers. The author captured quantitative changes in the segment of the women’s press, analysed the involvement of the publishers in this part of the press market and highlighted the most important trends.
PL
W latach 1989–2018 prasa kobieca była ważnym elementem polskiego rynku mediów zdominowanym przez zagranicznych wydawców. Do najważniejszych z nich należą: Bauer Media, Edipresse Polska, Burda International. Każdego roku koncerny wprowadzały nowe czasopisma. Łącznie ich liczba oscylowała w okolicach 100. Większość z nich zadomowiała się na polskim rynku prasowym i, dzięki dobrej pozycji na rynku odbiorców i reklamy, generowała przychody swoim wydawcom. W artykule autorka uchwyciła ilościowe przeobrażenia w segmencie prasy kobiecej, przeanalizowała zaangażowanie wydawców w tę część rynku prasowego oraz uwypukliła najistotniejsze tendencje.