Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 2(9) | 151-162

Article title

The fourth power? Women in media and in the journalistic profession – equality contexts

Content

Title variants

PL
Czwarta władza? Kobiety w mediach i zawodzie dziennikarskim – konteksty równościowe

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Starting from the mid-nineteenth century, along with technological progress and the pursuit of equality between women and men, the processes of feminization of the press market has intensified. The issue of gender equality and the separation of powers in the media sector is closely related to the activity of women in the public sphere. These days, despite the apparent equality in the media of mass communication, the participation of women in the key decision-making processes in the media, or their presence on the boards of media companies, remains lower than in the case of men. This paper deals with the concept of ”the fourth power”, relating it to the contemporary journalistic activity of women. The article spotlights the diverse dimensions of women’s activities in the media and their real impact on the audience. In conclusion, the need for equal participation of women and men in media communication processes was accentuated.
PL
Począwszy od połowy XIX wieku, wraz z postępem technicznym i dążeniem do równouprawnienia kobiet i mężczyzn, nasilały się procesy feminizacji rynku prasowego. Zagadnienie równości płci i podziału władzy w sektorze mediów pozostaje w ścisłej relacji z aktywnością kobiet w przestrzeni publicznej. Współcześnie, mimo pozornej równości w środkach masowego komunikowania, udział kobiet w procesach podejmowania kluczowych decyzji w mediach, czy ich obecność w zarządach spółek medialnych pozostają niższe niż w przypadku mężczyzn. W tekście poruszono problematykę pojęcia „czwartej władzy”, odnosząc je do współczesnej aktywności dziennikarskiej kobiet. W artykule zwrócono uwagę na zróżnicowane wymiary działań kobiet w mediach i ich realny wpływ na odbiorców. W podsumowaniu podkreślono potrzebę równego udziału kobiet i mężczyzn w procesach komunikacji medialnej.

Keywords

Year

Issue

Pages

151-162

Physical description

Dates

published
2020-12-21

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2544-2554-year-2020-issue-2_9_-article-5496
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.