Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 11 | 1 | 143-160

Article title

Personifikacja marek platform streamingowych – Netflix i Disney

Authors

Content

Title variants

EN
Personification of streaming platforms – Netflix and Disney

Languages of publication

Abstracts

EN
Unambiguous identification of certain phrases or language constructions used in reference to the world of science or business is often very complicated. Brand personification is an example of the use of a stylistic device to describe the behavior patterns of buyers in the sphere of marketing. The study of brand personification gives the opportunity to verify the effectiveness of marketing practices in the context of building the image of companies. This article is devoted to this phenomenon. A study was conducted among 154 respondents using a survey form, and the collected results allowed to identify the way of interpreting the concept of “personification”, verify its actual use by buyers in relation to selected brands, as well as determine the differences in the perception of the two surveyed brands of streaming platforms (Netflix and Disney).
PL
Jednoznaczna identyfikacja pewnych zwrotów bądź konstrukcji językowych używanych w odniesieniu do świata nauki lub biznesu bywa bardzo często skomplikowana. Personifikacja marki jest przykładem zastosowania środka stylistycznego do opisywania wzorców zachowań nabywców w sferze marketingu. Badanie personifikacji marek daje możliwość sprawdzenia skuteczności stosowanych praktyk marketingowych w kontekście budowania wizerunku firm. Temu właśnie zjawisku poświęcony został niniejszy artykuł. Badanie przeprowadzone zostało badanie wśród 154 respondentów przy wykorzystaniu formularza ankiety, a zebrane wyniki pozwoliły na zidentyfikowanie sposobu interpretacji pojęcia „personifikacja”, weryfikację jej rzeczywistego zastosowania przez nabywców w odniesieniu się do wybranych marek, a także określenie różnic występujących w postrzeganiu dwóch badanych marek platform streamingowych (Netflix i Disney).

Year

Volume

11

Issue

1

Pages

143-160

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

author
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu

References

  • Arnawa, N. (2019). Personification in cecimpedan: the semantic structure of the tradition of Balinese children. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 89, 896-912.
  • Brzozowska-Woś, M. (2013). Media społecznościowe a wizerunek marki. Journal of Management and Finance, 11(1/1), 53-64.
  • Delbaere, M., McQuarrie, E.F., Phillips, B.J. (2011). Personification in advertising. Journal of Advertising, 40(1), 121-130.
  • Diec, A. (2015). Media społecznościowe jako nowoczesna forma komunikacji firmy z otoczeniem. Zastosowanie Facebooka w centrum rozrywki – studium przypadku. W: Z. Ratajczak, D. Ochnik, Psychologia w biznesie. Nowe perspektywy (s. 74-94). Warszawa: Difin.
  • Dodson, J. (2008). The 'Powers' of Personification: Rhetorical Purpose in the 'Book of Wisdom' and the Letter to the Romans. Berlin, New York: De Gruyter.
  • Falkowski, A., Tyszka, T. (2009). Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Gorbaniuk, O., Lebiedowicz, A. (2010). Taksonomia leksykalna i struktura cech osobowości przypisywanych przedsiębiorstwom. Czasopismo psychologiczne, 16(2), 237-251.
  • Kozłowska, A. (2005). Reklama. Od osobowości marki do osobowości konsumenta. Instrumenty kształtowania wizerunku marki. Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.
  • Liczmańska, K. (2008). Silna marka jako źródło przewagi konkurencyjnej w momencie zakupu. Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, 1, 87-99.
  • Mikuła, B., Surówka, A. (2022). Personifikacja przedsiębiorstw i jej wpływ na decyzje zakupowe na przykładzie firm i mieszkańców regionu Nowego Sącza. Akademia Zarzadzania, 6(3), 10-29.
  • Paxson, J.J. (2009). The poetics of personification. New York: Cambridge University Press.
  • Rak, A., Szulgina, L. (2014). Marketing sportowy w kreowaniu wizerunku marki. Research Papers of the Wroclaw University of Economics/Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wroclawiu, 355, 162-176.
  • Razmus, W., Gorbaniuk, O. (2011). Skojarzenia z kategorią produktu jako podstawa personifikacji marki. Marketing i Rynek, 7, 23-33.
  • Staszyńska, K.M. (2021). Marka, Konsument, Badacz. Spotkania na rynku. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  • Szwajca, D. (2009). Pozycjonowanie marki na rynku globalnym – możliwości i ograniczenia. Ekonomia i Zarządzanie, 1(1), 44-59.
  • Szymański, G., Mróz-Gorgoń, B. (2017). Formy kreowania marki w mediach społecznościowych i ich percepcja wśród pokolenia Z. Marketing i Zarządzanie, 1(47), 373-382.
  • Witczak, O. (2013). Nowe media w budowaniu marki i wizerunku przedsiębiorstwa. Studia Ekonomiczne, 140, 80-97.
  • https://nano.komputronik.pl/n/najpopularniejsze-platformy-vod-co-zamiast-netflixa/.
  • https://rozrywka.spidersweb.pl/serwisy-vod-porownanie-cen.
  • https://rozrywka.spidersweb.pl/vod-streaming-ranking-najpopularniejsze-netflix-hbo-go-amazon-prime-video.
  • https://sjp.pwn.pl/sjp/personifikacja;2499419.html.
  • https://www.pcworld.pl/news/Najlepsze-platformy-VOD-w-Polsce-Sprawdz-ktora-jest-dla-ciebie,443478.html.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
14129165

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2544-6916-year-2023-volume-11-issue-1-article-1ad93851-346a-3184-b9f4-8ff1606e5248
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.