Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


System messages
  • Session was invalidated!

Journal

2019 | 2 | 1 | 30-38

Article title

Zaburzenia ze spektrum autyzmu w perspektywie diagnozy różnicowej

Content

Title variants

EN
Differential diagnosis with autism spectrum disorders (ASD)

Languages of publication

Abstracts

EN
Contemporary rehabilitation psychology, takes into account the contextual description of human functioning. In addition, the results of experimental research exhibit modifications of the interpretation of the developmental possibilities of a person with a disability, which involve social conditions, life expectations, behavioral orientations, and the ability to stay in relationships and communicate with the environment, as well as other structural and functional disturbances. This article takes these perspectives into account, by first presenting a historical view of autism, and then briefly describing what changes have occurred in defining autism over the past 70 years. The development of and modification in understanding the concept of "autism" over time, along with specific changes in the classification and understanding of the disorder are also described. The main aim of this article is to present the meaning and method of differential diagnosis of autism spectrum disorders in comparison with other disabilities that manifest similar symptoms. The article compares the primary symptoms differentiating ASD with various degrees of severity and intellectual disability, and SPLD, in addition to other disorders. The issues discussed in this article are important in the context of optimizing the diagnostic process of people with ASD and providing them with adequate and validated therapeutic and intervention strategies.
PL
Współczesna psychologia rehabilitacji, uwzględniając kontekst opisu funkcjonowania człowieka oraz rezultaty badań o charakterze eksperymentalnym, zauważa wyraźną modyfikację interpretacji możliwości rozwojowych człowieka z niepełnosprawnością, jego kondycji społecznej i jej uwarunkowań, orientacji życiowej, ukierunkowania zachowania, możliwości pozostawania w relacji oraz komunikowania się z otoczeniem czy też zaburzeń w sferze struktury i funkcji, które tworzą osobę. W niniejszym artykule uwzględniono tę perspektywę, przedstawiając najpierw historyczne spojrzenie na autyzm, następnie zaś krótko opisano, jakie zmiany zaistniały w sposobie definiowania autyzmu w minionych 70 latach. Scharakteryzowano rozwój i modyfikacje rozumienia pojęcia „autyzm” w perspektywie czasowej, a także zmiany w klasyfikacji i pojmowaniu swoistości samego zaburzenia. Zasadniczym celem artykułu jest przedstawienie znaczenia i sposobu realizacji diagnozy różnicowej zaburzeń ze spektrum autyzmu z innymi niepełnosprawnościami, które okresowo w rozwoju człowieka mogą manifestować podobne objawy. W artykule dokonano zatem porównania przede wszystkim symptomów różnicujących ASD i niepełnosprawność intelektualną różnego stopnia oraz SPLD, kontekstualnie przywołując również inne zaburzenia. Podjęta w artykule problematyka wydaje się być istotna w kontekście optymalizowania procesu diagnostycznego osób z ASD, jak również zapewniania im adekwatnego wsparcia terapeutycznego i rewalidacyjnego.

Journal

Year

Volume

2

Issue

1

Pages

30-38

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
author
  • Akademia Ignatianum w Krakowie

References

  • American Psychiatric Association (2014). DSM-5 Autism Spectrum Disorder Fact Sheet. Pobrane z: www.dsm5.org/Documents/Autism%20Spectrum%20Disorder%20Fact%20Sheet.pdf.
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-V). Washington, D.C: American Psychiatric Association.
  • Asperger, H. (2005). „Psychopatia autystyczna” okresu dzieciństwa. W: U. Frith (red.), Autyzm i zespół Aspergera (s. 49-114). Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
  • Attwood, A. (2013). Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik. Gdańsk: Harmonia Universalis.
  • Bishop, D.V.M., Norbury, C.F. (2002). Exploring the Borderlands of Autistic Disorder And Specific Language Impairment: A Study Using Standardised Diagnostic Instruments. Journal of Child Psychology and Psychiatry, And Allied Disciplines, 43(7), 917-929.
  • Bobkowicz-Lewartowska, L. (2005). Autyzm dziecięcy – zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Bowen, C. (2008). Semantic and Pragmatic Difficulties and Semantic Pragmatic Language Disorder. Pobrane z: www.speech-language-therapy.com/spld.htm.
  • Coonrod, E.L., Stone, W.L. (2004). Early Concerns of Parents of Children with Autistic and Nonautistic Disorders. Infant and Young Children, 17(3), 258-268.
  • Frith, U. (2008). Autyzm: wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Gerc, K. (2012a). Rozwój osób z autyzmem – charakterystyka wybranych metod terapii. W: B. Gulla, M. Borowska (red.), Zdrowie dziecka: ujęcie holistyczne (s. 221-250). Kraków: Wydawnictwo św. Stanisława BM Archidiecezji Krakowskiej.
  • Gerc, K. (2012b). Autyzm i zespół Aspergera jako zaburzenie neurorozwojowe – próba weryfikacji stanowisk naukowych w świetle przeglądu współczesnych badań. Sztuka Leczenia, 25(3/4), 33-46.
  • Gerc, K., Jurek, M. (2017). Rozwój zaburzony czy odmienny : próba analizy pojęciowej w odniesieniu do stanów ze spektrum autyzmu. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, 10, 189-207.
  • Karpińska, W. (2011). Deficyt teorii umysłu w autyzmie. Symptomy i uwarunkowania. Neurokognistywika w patologii i zdrowiu, 2009-2011. Pobrane z: www.pum.edu.pl/__data/assets/file/0006/47436/NK_2011_060-067.pdf.
  • Kendall, P.C. (2015). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Badawcze kryteria diagnostyczne. (1998). Kraków, Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius” Instytut Psychiatrii i Neurologii.
  • Mesibov, G.B., Shea, V., Adams, L.W. (2001). Understanding Asperger Syndrome and High Functioning Autism. Pobrane z: https://extranet.uj.edu.pl/lib/ujagiellonski/,DanaInfo=site.ebrary.com+docDetail.action?docID=10053369&p00=wing%20lorna.
  • Minshew, N.J., Sweeney, J.A., Bauman, M.L., Webb, S.J. (2005). Neurologic aspects of autism. W: F.R. Volkmar, R. Paul, A. Klin, D. Cohen (eds.), Handbook of autism and pervasive developmental disorders (pp. 473-514). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
  • Mundy, P.C., Henderson, H.A., Inge, A.P. (2007). The modifier model of autism and social development in higher functioning children. Research and Practice of Persons with Severe Disabilities. Pobrane z: www.ucdmc.ucdavis.edu/mindinstitute/ourteam/faculty_staff/ModifiersofAutism2007.pdf
  • Ozonoff, S. (2010). Proceeding with Caution - the Importance of Negative Findings in the Science Psychopathology. Journal of Child Psychology and Psychiatry,51 (9), 965-966.
  • Pilecki, M. (2007). Psychiatria wieku rozwojowego – wybrane zagadnienia. W: J. Heitzman (red.), Psychiatria (s. 187-218). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
  • Pisula, E. (2000). Autyzm dzieci – diagnoza, klasyfikacja, etiologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Pisula, E. (2012). Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Autyzm. Sopot: GWP.
  • Rutter, M. (2005). Genetic influences and autism. W: F.R. Volkmar, R. Paul, A. Klin, D. Cohen (eds.), Handbook of autism and pervasive developmental disorders (pp. 425-452). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
  • Weismer, E.S., Gernsbacher, M., Stronach, S., Karasinski, C., Eernisse, E., Venker, C., Sindberg, H. (2010). Lexical and Grammatical Skills in Toddlers on the Autism Spectrum Compared to Late Talking Toddlers. Journal of Autism and Developmental Disorders,41(8), 1065-1075.
  • Wetherby, A., Woods, J., Allen, L., Cleary J., Dickinson, H., Lord, C. (2004). Early Indicators of Autism Spectrum Disorders in the Second Years of Life. Journal of Autism and Developmental Disorders, 34(5), 473-493.
  • Wilkinson, K. (1998). Profiles of language and Communication Skills in Autism. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 4, 73-79.
  • World Health Organization (1992). Manual of the International Statistical Classification of the Disease, and related Health Problems. Geneva: World Health Organization.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
55786122

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2545-2363-year-2019-volume-2-issue-1-article-e37fae89-613c-3f23-84bc-47c221141a05
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.