Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2022 | 4 | 1 | 149-157

Article title

Pożądane cechy osobowości nauczyciela wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego – perspektywa studentek Instytutu Pedagogicznego Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu

Authors

Content

Title variants

EN
Desirable Personality Traits of a Pre-School and Early Education School Teacher – the Perspective of the Institute of Pedagogy of State University of Applied Sciences in Nowy Sącz

Languages of publication

Abstracts

EN
This paper presents the issue of mutual relations between the personality structure and effectiveness of the performed occupation of a pre-school and early school education teacher. In this publication author focuses on identifying these qualities and in order to do so analyzes and interprets the results of own research conducted in a group of 38 students of the first year studying the pre-school and early school education field of study in the Institute of Pedagogy State University of Applied Sciences in Nowy Sącz.
PL
W artykule zaprezentowany został problem wzajemnych relacji pomiędzy strukturą osobowości a efektywnością wykonywania zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Autor w publikacji skupia się na zidentyfikowaniu tych cech i aby tego dokonać, analizuje oraz interpretuje wyniki badań własnych przeprowadzonych na wybranej grupie studentek pierwszego roku kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu.

Journal

Year

Volume

4

Issue

1

Pages

149-157

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

author
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu

References

  • Gogolin, O., Szymik, E. (2018). Obraz nauczyciela w oczach uczniów klas I–III szkół podstawowych. „Chowanna”, t. 1, s. 237–254.
  • Klim-Klimaszewska, A. (2010). Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Warszawa: Instytut Wydawniczy ERICA.
  • Kosyrz, Z. (2005). Osobowość wychowawcy. Warszawa: PEDAGOGIUM.
  • Nowak, J. (2017). Preferowane cechy osobowości nauczyciela edukacji przedszkolnej. „Problemy Współczesnej Pedagogiki”, 3 (1), s. 93–101.
  • Oleś, P. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Paśko, I. (2016). Rozważania o kompetencjach pedagogicznych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”, 1 (7), s. 105–119.
  • Pervin, L.A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2014). Psychologia wychowawcza, t.1. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Sosnowska-Bielicz, E. (2019). Wzorzec osobowy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej – perspektywa nauczycieli. „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. XXXVIII, s. 173–187.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
11542920

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2545-2363-year-2022-volume-4-issue-1-article-13810d30-9103-3f7a-9835-c998dc311f90
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.