Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2023 | 6 | 1 | 115-126

Article title

Wybrane aspekty pracy grupowej w edukacji wczesnoszkolnej

Authors

Content

Title variants

EN
Selected aspects of teamwork in education

Languages of publication

Abstracts

EN
Modern man performs more and more tasks together with others. Collaborative learning is important because effective team communication is crucial in many areas of life. In addition, group work allows students to complement each other and share knowledge and skills, leading to better performance and understanding of the material. Group work by early childhood education students can be very beneficial, but it requires conscious planning and preparation by teachers. Future teachers should be trained to organise and manage group work of students. Such activities will have positive effects as students will be able to interact well with each other and solve curriculum problems in groups. Employers want graduates who can work in teams. In addition, students who engage in collaborative learning achieve better grades and are more satisfied with their education. This article will discuss group work in education with a particular focus on early childhood education.
PL
Współczesny człowiek wykonuje coraz więcej zadań wspólnie z innymi. Uczenie się przez współpracę pozostaje ważne, ponieważ efektywna komunikacja w zespole jest kluczowa w wielu dziedzinach życia. Ponadto praca w grupie pozwala uczniom na wzajemne uzupełnianie się, dzielenie się wiedzą i umiejętnościami, co prowadzi do lepszych wyników i zrozumienia materiału. Praca grupowa uczniów edukacji wczesnoszkolnej może być bardzo korzystna, ale wymaga świadomego planowania i przygotowania przez nauczycieli. Przyszli nauczyciele powinni być przeszkoleni w zakresie organizacji i kierowania grupową pracą uczniów. Takie działania przyniosą w przyszłości pozytywne efekty, ponieważ uczniowie potrafią ze sobą współdziałać i rozwiązywać problemy programowe w grupach. Pracodawcy chętnie widzą u siebie absolwentów szkół wyższych umiejących pracować w zespołach. Uczniowie, którzy angażują się we wspólne uczenie się, osiągają lepsze oceny i są bardziej zadowoleni ze swojej edukacji. W artykule omówiona zostanie praca grupowa w szkolnictwie ze szczególnym uwzględnieniem edukacji wczesnoszkolnej.

Journal

Year

Volume

6

Issue

1

Pages

115-126

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

author
  • Szkoła Podstawowa nr 38 w Częstochowie

References

  • Adamek, I. (2001). Kompetencje nauczyciela do edukacji zintegrowanej, [w:] Nauczyciel i uczeń w edukacji zintegrowanej w klasach I–III, (red.), I. Adamek, Kraków.
  • Adams, K., Galanes, G.J. (2008). Komunikacja w grupach, Warszawa.
  • Aleksander, Z. (2003). Komunikacja, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, (t. 2, s. 40–49). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Bauman, T. (2005). Aktywizowanie uczenia się jako obiecująca perspektywa w myśleniu nauczycieli, „Problemy Wczesnej Edukacji”, 5(2), 49–52.
  • Barkley, E.F., Cross, K.P. & Major, C.H. (2005). Collaborative learning techniques: A handbook for college faculty, San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Beebe, S.A., & Masterson, J.T. (2003). Communicating in small groups, Pearson Education Inc. Boston: Massachusets.
  • Cain, D. i in.(1998). Kompetencje kluczowe w szkole, Program Kreator, Warszawa.
  • Csernica, J., Hanyka, M., Hyde, D., Shooter, S., Toole, M. & Vigeant, M. (2002). Practical guide to teamwork, version 1.1, College of Engineering, Bucknell University, Connery.
  • Davis, B.G. (1993). Tools for Teaching, Jossey-Bass Inc., San Francisco, California.
  • Dylak, S. (red.), (2004). Nauczyciel – kompetencje i kształcenie zawodowe, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, (t. 3, s. 90), Warszawa.
  • Freeman, L. & Greenacre, L. (2011). An examination of socially destructive behaviors in group work, „Journal of Marketing Education”, 33(1) p. 5–17, Graduate Outlook Survey (2010), University of Canterbury.
  • Goleman, D. (1999). Inteligencja emocjonalna w praktyce, Poznań.
  • Gołębniak, B.D. (2004). Nauczanie i uczenie się w klasie, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa.
  • Hamer, H. (1999). Rozwój umiejętności społecznych. Jak skuteczniej dyskutować i współpracować?, Warszawa.
  • Hartley, P. (1997). Komunikacja w grupie, Poznań.
  • Hurlock, E.B. (1985). Rozwój dziecka, Warszawa.
  • Johnson, D.W., Johnson, R.T. & Smith, K.A. (1991). Cooperative Learning: Increasing College Faculty Instructional Productivity, ASHE-FRIC Higher Education Report No. 4.,Washington, D.C.: School of Education and Human Development, George Washington University.
  • Joyce, B., Calhoun, E., Hopkins, D. (1999). Przykłady modeli uczenia się i nauczania, Warszawa.
  • Kamiński, A. (1976). Aktywizacja i uspołecznianie uczniów w szkole podstawowej, Warszawa.
  • Kamiński, A. (1993). Grupowe nauczanie, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa.
  • Kędzierska, J. (2003). Formy organizacyjne kształcenia, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, (t. 1), Warszawa.
  • Kędzierska, J., Grupowe nauczanie, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. II), Warszawa.
  • Klus-Stańska, D., Nowicka, M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa.
  • Kuszak, K. (2004). Samodzielność jako osiągnięcie dziecka sześcio-, siedmioletniego, [w:] H. Sowińska, R. Michalak (red.), Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka, Kraków.
  • Misiorna, E. (2004). Psychopedagogiczne wyznaczniki edukacji zintegrowanej, [w:] H. Sowińska, E. Misiorna, R. Michalak, Konteksty edukacji zintegrowanej, Kraków.
  • Murphy, L., Mahoney, S.E., Chen, C.Y., Mendoza-Diaz, N.V. & Yang, X. (2005), A constructivist model of mentoring, coaching, and facilitating online discussion, Distance Education, 26 (3) 341–366.
  • Oyster, C.K. (2002). Grupy. Psychologia społeczna, Poznań.
  • Palka, S. (1996). Próby eksperymentalne w praktyce pedagogicznej, „Hejnał Oświatowy” 2(1), 39–41.
  • Palka, U., Rola, E. (2003). Praca z grupą w Przygodzie z klasą, „Życie Szkoły”, 9 (1), 20–22.
  • Pawlak, B. (2004). Praca grupowa w kształceniu zintegrowanym uczniów klas I–III, [w:] W. Szlufik, T. Banaszkiewicz (red.), Współczesne wyzwania wobec edukacji elementarnej, Częstochowa.
  • Payne, B.K., Monl-Turner, E., Smith, D., & Sumter, D. (2004), Improving group work: 95 voices of students, Education, 126 (3).
  • Pilch, T. (1977). Zasady badań pedagogicznych, Gdańsk: „Ossolineum”.
  • Pękala, A., Pawlak, B. (2003). Projektowanie pracy grupowej w kształceniu zintegrowanym uczniów klas I–III, [w:] I. Adamek (red.), Projektowanie działań edukacyjnych, Kraków.
  • Piaget, J. (1981). Równoważenie struktur poznawczych: centralny problem rozwoju, Warszawa.
  • Pomykało, W., Kruszewski, K. (1993). 45 minut. Prawie cała historia pewnej lekcji, Warszawa.
  • Reforma systemu edukacji (1998). Projekt. Warszawa, MEN.
  • Reid, J.A., Forrestal, P., Cook, J. (1996). Uczenie się w małych grupach w klasie, Warszawa.
  • Słowik, A. (2002), Jak usprawnić pracę w grupach?, „Nowe w Szkole”, 5, 60–65.
  • Sowińska, H. (2002). Procesy integracyjne w klasie szkolnej, [w:] H. Sowińska, E. Misioma, R. Michalak (red.), Konteksty edukacji zintegrowanej. Poznań.
  • Szuksta, M., Mendel, M. (1995). Współczesne tendencje w nauczaniu inspirowane metodami M. Montessori, C. Freineta, R. Steinera, Płock.
  • Szymański, M.J. (1993). Grupowa praca z uczniem, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa.
  • Wright, E.R., & Lawson, A.H. (2005). Computer mediated communication and student learning in large introductory sociology classes, Teaching Sociology, 33, 122–135.
  • Zamojski, P. (2005). Praca grupowa, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 3), Warszawa.
  • Zimbardo, P.G. (2002). Słowo wstępne, [w:] Oyster C.K. (red.), Grupy. Psychologia społeczna, Poznań.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
11542380

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2545-2363-year-2023-volume-6-issue-1-article-fdba9ad9-6637-3885-a4af-cead75752c73
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.