Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 7 | 55-77

Article title

Reklamy firm organmistrzowskich na łamach tygodnika „Niedziela” w latach 1926–1939

Content

Title variants

EN
The Advertisements of organ–making establishment in the weekly Niedziela the years 1926–1939

Languages of publication

Abstracts

EN
The advertisements published in the interwar period in the Częstochowa weekly “Niedziela” provide us with interesting conclusions on organ builders of that time. The little publications on press advertisement are often general and they marginalise the advetisement problem, also in the case of church organs adverts. The bibliography review in the category shows a low interest. The aim of the present sesearch was to show the significance of issuing or not issuing of church organ builder companies adverts in the church press. The research aim fulfilment was able through the digitalised source material extracted from the “Niedziela” weekly and also through using one the basic sesearch methods applied in the mass communication science known as content analysis. The final results show that the organbuilder companies adverts as well as organ builder services adverts issued in the interwar period in “Niedziela” weekly reflect the contemporary tendencies as it comes to the contents and their perception in agreement with the Roman Catholic teaching in the newly opened Częstochowa diocese. The editor’s advertisement policy was mainly directed to support local companies and their church organ builder craft and to avoid issuing the German origin companies adverts. Family organ builder companies often functioned as a sort of a form of consolidation within the same professional branch and their previously worked out brand such as family surnames helped to resist periods of the economic recession.

References

  • BAJKA Z. (1993). Krótka historia reklamy na świecie i w Polsce. „Zeszyty Prasoznawcze”, 3–4, 135–136.
  • BAJKA Z. (2000). Reklama w mediach: BAUER Z., CHUDZIŃSKI E. (ed.). Dziennikarstwo i świat mediów. Kraków: „Universitas”, 25, 374–388.
  • BAJOR A., ŻMIGRODZKI Z. (2002). Tygodnik katolicki „Niedziela” 1926–1939. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii Polonijnej „Educator”, 142–147.
  • BANAŚ E. (1991). Propaganda i reklama „Małego Dziennika”. „Studia Franciszkańskie” 4, s. 211–223.
  • BIEŃKO K. (2013). Działalność organmistrzowska Włodzimierza Truszczyńskiego. „Seminare. Poszukiwania naukowe” 34, 367–385.
  • BRALCZYK J. (2004). Język na sprzedaż. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • DOBEK-OSTROWSKA B., FRAS J., OCIEPKA B. (1999). Teoria i praktyka propagandy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 7–45.
  • FALK W. (1984). Zabytkowe organy województwa bielskiego w badaniach inwentaryzacyjnych – ze szczególnym uwzględnieniem działalności firmy Gebrüder Rieger – Jägerndorf: GEMBALSKI J. (ed.). Organy na Śląsku. Katowice: Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, 73–98.
  • FALK W. (2010). Firma Gebrüder Rieger – historia i znaczenie w rozwoju europejskiego budownictwa organowego, na podstawie unikalnego katalogu i materiałów reklamowych firmy: GEMBALSKI J. (ed.). Organy na Śląsku 2. Katowice: Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, 209–226.
  • „Gazeta Kościelna” 1900, 27, 266.
  • „Gazeta Kościelna” 1905, 5, 51–52.
  • „Gazeta Kościelna” 1905, 38, 38.
  • „Gazeta Kościelna” 1910, 52, 659.
  • „Gazeta Kościelna” 1938, 1, 16.
  • GEMBALSKI J. (ed.) (1984). Organy na Śląsku. Katowice: Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
  • GEMBALSKI J. (ed.) (2000). Organy na Śląsku 2. Katowice: Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
  • GEMBALSKI J. (ed.) (2004). Organy na Śląsku 3. Katowice: Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, 50, 66.
  • GIERCZAK M. (2010). Jan Śliwiński: najwybitniejszy polski organmistrz. „Kurier Galicyjski” 2, 18–19.
  • GŁADYSZ A. (2012). Z historii organów w diecezji tarnowskiej… czyli jeszcze o Rudolfie Haase, organmistrzu lwowskim. „Studia Organologica” 4, 255–280.
  • HOROWSKI K. (2019). Narracje o polskości na łamach tygodnika „Niedziela”: PETHE A., MUSIALIK-CHMIEL A., ŚPIEWAK R. (ed.). Polskość w narracjach medialnych z perspektywy Górnego Śląska. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny, 160–192.
  • JANIAK-JASIŃSKA A. (1998). Aby wpadło w oko... O reklamie handlowej w Królestwie Polskim w początkach XX wieku. Warszawa: „DiG”.
  • JANIAK-JASIŃSKA A. (2011). Zmagania historyka z reklamą. Artykuły spożywcze w ogłoszeniach reklamowych początku XX wieku. „Przegląd Historyczny” 102/4, 839–854.
  • KRISTANOVA E. (2001). Reklama książki na łamach poznańskiej „Kultury” (1936–1939). „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum” 10, 107–118.
  • LEWINSKI P. H. (1999). Retoryka reklamy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • MATOGA P. (2019). Historia organów firmy Rieger w kościołach jezuickich na terenie Krakowa. „Folia Organologica” 2, 51–69.
  • MICHALCZYK S. (2009). Uwagi o analizie zawartości treści. „Rocznik Prasoznawczy” 3, 95–109.
  • MIELCZAREK T. (1996). Od „Monitora” do „Gońca Reklamowego”: dzieje prasy częstochowskiej (1769–1994). Kielce: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego.
  • PRUCHNICKA J. (2010). Reklama handlowa w „Ilustrowanym Kurierze Codziennym”: WRONA G., BOROWIEC P., WOŹNIAKOWSKI K. (ed.). „Ilustrowany Kurier Codzienny”. Księga pamiątkowa w stulecie powstania dziennika i wydawnictwa 1910–1939. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny; Katowice: „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe.
  • PRZYWARA A. (2020). Reklama handlowa na łamach lwowskiej „Gazety Kościelnej” w okresie od 1900 do 1939 r. (na przykładzie wybranych roczników). „Resovia Sacra. Studia Teologiczno-Filozoficzne Diecezji Rzeszowskiej” 27, 392.
  • SKOWRONEK K. (2001). Reklama: studium pragmalingwistyczne. Kraków: Wydawnictwo Rabid.
  • SNOCH B. (1995). Mały leksykon Częstochowy. Częstochowa: Towarzystwo Przyjaciół Częstochowy, 66.
  • SZCZĘSNA E. (2003). Poetyka reklamy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • SZYMANOWICZ M. (1998). Zabytkowe organy w województwie radomskim. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji Zabytków, 297.
  • STRZAŁECKI A. (1998). Percepcja reklamy. Zagadnienia psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej.
  • VOGEL B. (2017). Organmistrzowski rodowód fortepianmistrzów. „Aspekty Muzyki” 7, 188.
  • ZWIĄZEK J. (1974). Działalność wydawnicza Kurii Diecezjalnej w Częstochowie. „Częstochowskie Studia Teologiczne” 2, 117.
  • BURCHARDÓWNA E., „Swój do swego, po swoje”, 10.04.1932, 15, 175.
  • Co słychać nowego?, 7.11.1926, 32, 10–11.
  • Co słychać nowego?, 4.08.1929, 31, 375–376.
  • Co słychać nowego?, 15.02.1931, 7, 93.
  • Co słychać nowego?, 22.02.1931, 8, 106.
  • Co słychać nowego?, 1.03.1931, 9, 118.
  • Co słychać w świecie katolickim, 8.02.1931, 6, 77.
  • Czemu tak głucho?, 3.06.1934, 22, 2.
  • Gdzie utrzymała się najlepsza polska pieśń kościelna?, 27.03.1927, 13, 128–130.
  • Jak śpiewają Ślązacy, 27.08.1933, 35, 415.
  • KUBINA T., Z mej podróży apostolskiej wśród naszego wychodźtwa, 8.12.1935, 49, 584–586.
  • MONDRY W., Pięciolecie „Niedzieli”, 5.04.1931, 14, 172.
  • Oświadczenie Redakcji, 30.04.1939, 18, 252.
  • Otwarcie nowej stacji radiowej w Watykanie, 12.03.1933, 11, 136.
  • Reklama, 24.10.1926, 30, 8.
  • Reklama, 17.04.1927, 16, 172.
  • Reklama, 1.01.1928, 1, 12.
  • Reklama, 12.02.1928, 7, 81.
  • Reklama, 16.12.1928, 51, 592.
  • Reklama, 10.03.1929, 10, 119.
  • Reklama, 2.03.1930, 9, 116.
  • Reklama, 1.06.1930, 22, 284.
  • Reklama, 11.09.1932, 37, 447.
  • Reklama, 17.02.1935, 7, 82.
  • Reklama, 31.01.1937, 5, 60.
  • Reklama, 1.05.1938, 18, 216.
  • Reklama, 26.02.1939, 9, 123.
  • Rola śpiewu i muzyki w Kościele, 26.11.1933, 48, 577.
  • Z życia naszych parafii, 29.03.1931, 13, 167.
  • Wizyta pasterska w parafii Borzykowo, 22.07.1928, 30, 351.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
57274517

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2657-6082-year-2024-issue-7-article-5757f6b7-f058-3638-8c4c-f68bda311490
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.