PL
DOI: 10.19251/ne/2018.27(6) StreszczenieZmiany jakie zaszły w obrębie polskiej administracji podatkowej znalazły wyraz w utworzeniu jednolitej Krajowej Administracji Skarbowej, której celem jest dostosowanie istniejącej organizacji do „realiów rynkowych”. Zmiany te nie obejmą jednak tylko samej struktury organizacyjnej administracji podatkowej i zatrudnionych w niej osób, ale również w istotny sposób wpłyną na relacje z klientem zewnętrznym, jakim z pewnością jest Podatnik [Ministerstwo Finansów, 2016]. Nowopowstała administracja skarbowa„musi spełnić dwie podstawowe funkcje:1) zapewnić efektywny pobór danin publicznych poprzez wzmocnienie funkcji kontrolnych, opartych o analizę ryzyka (uszczelnienie systemu poboru). Zapewnić efektywniejsze wykorzystanie posiadanych kompetencji przez istniejące dziś służby i skoncentrować je w celu optymalnego zarządzania posiadanymi zasobami;2) zapewnić nowoczesne i przyjazne wykonywanie obowiązków podatkowych i celnych – stworzyć jednolity i spójny model obsługi podatnika, w pełnym zakresie usług –wdrożyć model usługowego podejścia do podatnika, z zastosowaniem nowoczesnych zintegrowanych narzędzi informatycznych – w konsekwencji zwiększyć poziom dochodów budżetowych w wyniku dobrowolnego regulowania obowiązków podatkowych.” [Ministerstwo Finansów, 2016].Wymagało to będzie zmiany stosunku urzędników skarbowych do podatnika (jako klienta zewnętrznego), a także przestawienia się na biznesowy sposób zarządzania administracją (a więc uwzględnienia kosztów funkcjonowania do wypracowanych rezultatów) przy zapewnieniu wpływów do budżetu państwa (z naciskiem na dobrowolność regulowania zobowiązań przez Klientów). Tematem opracowania jest przedstawienie tradycyjnych czy innowacyjnych sposobów obsługi klienta zewnętrznego przez administrację skarbową. Słowa kluczowe: podatni, administracja podatkowa, innowacyjne modele, tradycyjne modele