Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | English Issue 2022 | 31-57

Article title

Soft Choreographies. On Experimental Dance Performances for Families

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
The article discusses characteristic dramaturgical and ethical strategies that appear in the field of experimental dance for families. It describes selected works of Anna Wańtuch (Contact Families Show) and the Holobiont collective (_on_line__) in which children and their guardians are invited to participate in a creative process. Moreover, kids do not imitate adults, but are encouraged to act and perform according to their own wishes and conditions. Both projects practise care and affectionate relations, value the process as an element of production, and are inspired by change. The article argues that these interactive performances can be described as examples of what Mette Ingvarsten calls ‘soft choreography’, i.e. a choreography that produces a safe space for a dialogical meeting and particularly stresses the importance of being attentive and responsive to the different needs of others. It proves that dance works that embody non-hierarchical social systems and do not objectify young audiences have enormous emancipatory potential and can be treated as speculations about possible, more inclusive futures.

Year

Pages

31-57

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

References

  • Braidotti, Rosi, ‘Wbrew czasom. Zwrot postsekularny w feminizmie’, trans. M. Glasowitz, [in:] Drzewo poznania. Postsekularyzm w przekładach i komentarzach, eds. P. Bogalecki, A. Mitek-Dziemba, Wydawnictwo FA-art, Katowice 2012.
  • Braidotti, Rosi, ‘Posthumanistyczna podmiotowość relacyjna i polityka afirmatywna’, trans. J. Stępień, Machina Myśli, 30.01.2019, http://machinamysli.org/posthumanistyczna-podmiotowosc-relacyjna-i-poli… [accessed: 26.11.2021].
  • Bylka-Kanecka, Hanna, ‘Taniec eksperymentalny dla rodzin. Z perspektywy practice as research na przykładzie spektaklu DOoKoła kolektywu Holobiont’, Kultura Współczesna 2020 no. 4, pp. 135-144.
  • Bylka-Kanecka, Hanna, ‘Miejsce na różnorodność, rozmowa Hanny Bylki-Kaneckiej, Justyny Czarnoty i Sandry Lewandowskiej’, https://taniecpolska.pl/przedruk/miejsce-na-roznorodnosc-rozmowa-hanny-… [accessed: 25.11.2021].
  • Bylka-Kanecka, Hanna; Zerek, Ula, ‘Taniec dla dzieci, rozmawiają Hanna Bylka-Kanecka i Ula Zerek’, nietak!t 2020 no. 3, pp. 84-89.
  • Czarnota, Justyna, ‘Strategie na bliskość’, Dialog 2021 no. 7-8, https://www.dialog-pismo.pl/w-numerach/strategie-na-bliskosc [accessed: 27.11.2021].
  • Czarnota, Justyna; Wańtuch, Anna, ‘Ten format jest dla mnie cudem – z Anną Wańtuch rozmawia Justyna Czarnota’, Katalog 23. Biennale Sztuki dla Dziecka ‘Spotkanie jako sztuka’, Poznań 2021, https://taniecpolska.pl/przedruk/ten-format-jest-dla-mnie-cudem-z-anna-… [accessed: 27.11.2021].
  • Derrida, Jacques; McDonald, Christie V., ‘Interview. Choreographies’, [in:] Bodies of the Text: Dance as Theory: Literature and Dance, eds. E.W. Goellner, J.S. Murphey, The Johns Hopkins University Press, New Jersey 1995.
  • Duda, Anna; Wańtuch, Anna, ‘Mamo, chcę tańczyć z tobą do końca życia’, Reflektor. Rozświetlamy kulturę 2016 no. 2, pp. 63-74 http://www.rozswietlamykulture.pl/ziny/Reflektor_02_2016_DZIECKO.pdf [accessed: 27.11.2021].
  • Foster, Susan L., ‘Zawłaszczanie improwizacji / Demokracje improwizowane / Improwizująca wspólnota’, [in:] Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy: o improwizacji tańca, eds. S. Nieśpiałowska-Owczarek, K. Słoboda, Muzeum Sztuki w Łodzi – Instytut Muzyki i Tańca, Łódź – Warszawa 2013.
  • Gałkowski, Paweł; Morawska-Rubczak, Alicja, ‘Nowa bliskość’, Dialog, 1.05.2020, https://www.dialog-pismo.pl/przedstawienia/poszukiwanie-nowej-bliskosci [accessed: 27.11.2021].
  • Holobiont, ‘O nas’, https://www.holobiont.pl/o-nas [accessed: 29.11.2021].
  • Ingvartsen, Mette, ‘Miękka choreografia’, trans. B. Wójcik, [in:] Choreografia: polityczność, ed. M. Keil, Art Stations Foundation, Instytut Muzyki i Tańca, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, East European Performing Arts Platform, Warszawa – Poznań – Lublin 2018.
  • n.a. ‘Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2018/2019’, Teatr 2019 no. 9, https://teatr-pismo.pl/7370-najlepszy-najlepsza-najlepsi-w-sezonie-2018… [accessed: 31.01.2022].
  • Rancière, Jacques, Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka, trans. M. Kropiwnicki, J. Sowa, Wydawnictwo Ha!art, Kraków 2007a.
  • Rancière, Jacques, Estetyka jako polityka, trans. J. Kutyła, P. Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007b.
  • Rorty, Richard, ‘Etyka zasad a etyka wrażliwości’, trans. D. Abriszewska, Teksty Drugie 2002 no. 1-2.
  • Stein, Agnieszka, Dziecko z bliska. Zbuduj z dzieckiem szczęśliwą relację, Mamania, Warszawa 2012.
  • Stępniak, Grzegorz, Sztuka życia inaczej. Ustanawianie queerowego czasu i przestrzeni, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017.
  • Thelander, Dalija A., ‘Manifest’, trans. M. Tacikowska, [in:] Ruchome dialogi wydane z okazji 10. urodzin programu Roztańczone Rodziny (Stary Browar Nowy Taniec dla Dzieci), eds. H. Bylka-Kanecka, M. Rewerenda, https://www.artstationsfoundation5050.com/taniec/wydarzenie/ruchome-dia… [accessed: 25.11.2021].
  • Tokarczuk, Olga, Czuły narrator, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2020.
  • Wańtuch, Anna, ‘Contact Families Show’, catalogue of the piece, https://www.contactfamiliesshow.com/o-projekcie [accessed: 27.11.2021.
  • Yatuva, Itay, ‘ContaKids’, Copyright 2016 by Contakids International, http://www.contakids.com/about.html [accessed: 27.11.2021].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2164334

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2720-0043-year-2022-issue-English_Issue_2022-article-283d1bce-a6c4-3fe4-a06f-dafb90fd6d8a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.