EN
The author of this article looks at the phenomenon of the uncanny in the context of Freud’s 1919 essay and Hoffmann’s short story discussed by Freud, as well as from the perspective of his work published almost at the same time, Beyond the Pleasure Principle (1920), in which the founder of psychoanalysis discussed the repetition compulsion, trauma, and introduced the notion of the death drive. The other psychoanalytic works cited by the author – including Victor Tausk, Melanie Klein, Wilfred Bion, Jean Laplanche, and Gregorio Kohon – expand the possibilities for understanding and interpreting what the uncanny is or can be. In the article, the relationship between the animate and the inanimate and between psychic reality and material reality constitutes an important subject of psychoanalytic reflection. The author also addresses the uncanny in social life and, referring to Kohon’s work, the important role the uncanny plays in our aesthetic experience.
PL
Autor artykułu przygląda się zjawisku niesamowitego w kontekście rozprawy Freuda z 1919 roku i przywołanego w niej opowiadania Hoffmanna Piaskun, a także z perspektywy wydanej niemal w tym samym czasie pracy Poza zasadą przyjemności (1920), w której twórca psychoanalizy zajął się przymusem powtarzania, traumą i stworzył koncepcję popędu śmierci. Przywołane przez autora inne prace psychoanalityczne – w tym Victora Tauska, Melanie Klein, Wilfreda Biona, Jeana Laplanche’a i Gregorio Kohona – rozszerzają możliwości rozumienia i interpretacji tego, czym jest lub może być niesamowite. W artykule istotnym przedmiotem psychoanalitycznej refleksji jest relacja między żywym i nieożywionym oraz między rzeczywistością psychiczną i rzeczywistością materialną. Autor zajmuje się też niesamowitym w życiu społecznym, a także, odwołując się do pracy Kohona, wpływową rolą, jaką odgrywa niesamowite w naszym doświadczeniu estetycznym.