Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2011 | 1(3) | 117-138

Article title

Alternate Reality Games - gry rzeczywistości alternatywnej - zjawisko graniczne

Selected contents from this journal

Title variants

EN
ALTERNATE REALITY GAMES - A FRINGE PHENOMENON

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Alternate Reality Games, typical of the culture of the 21st century, are a fringe phenomenon which fail to conform to the canonical definitions of games created in the 20th century. ARG are characterised by multimediality, information acquisition, massive participation resulting in collective intelligence, an illusion of reality, and an idiosyncratic form of narrativity. The article highlights the distinctive features of ARG as gleaned from the analyses of the prototypical ARG The Beast, as well as from formal definitions suggested by ARG practitioning scholars, and discusses them in the light of contemporary game definitions.

Journal

Year

Issue

Pages

117-138

Physical description

Document type

ARTICLE

Contributors

  • Aleksandra Mochocka, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Wydzial Humanistyczny, Instytut Neofilologii i Lingwistyki Stosowanej, ul. Chodkiewicza 30, 85-064 Bydgoszcz, Poland

References

  • 42 Entertainment (bez daty). How we see things. Online: <http://www.42entertainment.com/see.html>. Data dostępu: 5 listopada 2010.
  • Alexander, B. (2006). Antecedents to Alternate Reality Games. W: A. Martin, B. Thompson, T. Chatfield (red.). 2006 Alternate Reality Games White Paper (s. 8-14). The IGDA Alternate Reality Games SIG. Online: <http://archives.igda.org/arg/resources/IGDA-AlternateRealityGames-Whitepaper-2006.pdf>. Data dostępu: 15 czerwca 2011.
  • IGDA International Game Developers Association (bez daty). Alternate Reality Games. Online: <http://www.igda.org/alternate-reality-games>. Data dostępu: 15 czerwca 2011.
  • Beatlesbible (bez daty). The „Paul is Dead” Myth. Online: <http://www.beatlesbible.com/features/paul-is-dead/>. Data dostępu: 5 listopada 2010.
  • Borland, J., King, B. (2005). Bees, Args, and The Birth of The Collective Detective. Phi Kappa Phi Forum, 85(2), 21-24.
  • Caillois, R. (1997). Gry i ludzie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.
  • Chesterton, G. (2008). The Club of Queer Trades (Large Print Edition). BiblioLife.
  • Dena, C. (2009). Transmedia Practice: Theorising the Practice of Expressing a Fictional World across Distinct Media and Environments (praca doktorska). School of Letters, Art and Media, Department of Media and Communications, Digital Cultures Program, University of Sydney, Australia. Online: <http://dl.dropbox.com/u/30158/DENA_TransmediaPractice.pdf>. Data dostępu: 15 czerwca 2011.
  • Dirks, T. (bez daty). The Wizard of Oz (1939). Online: <http://www.filmsite.org/wiza4.html>. Data dostępu: 15 czerwca 2011.
  • Fizek, S. (2009). Co to jest ARG? Technopolis: o grach z kulturą. Online: <http://technopolis.polityka.pl/2009/arg-gry-rzeczywistosci-alternatywne>. Data dostępu: 15 czerwca 2011.
  • Is it possible that Kaycee did not exist? (18-20 maja 2001). Grupa dyskusyjna. Online: <http://www.metafilter.com/comments.mefi/7819>. Data dostępu: 15 czerwca 2011.
  • Juul, J. (2003). The Game, the Player, the World: Looking for a Heart of Gameness. W: M. Copier, J. Raessens (eds.), Level Up: Digital Games Research Conference Proceedings (p. 30-45). Utrecht: Utrecht University. Online: <http://www.jesperjuul.net/text/gameplayerworld/>. Data dostępu: 15 czerwca 2011.
  • Kaycee chronicles: life, death, deception (czerwiec 2001). St. Petersburg Times Online World and Nation. Online: <http://www.sptimes.com/News/060301/news_pf/Worldandnation/Kaycee_chronicles__li.shtml>. Data dostępu: 15 czerwca 2011.
  • Kim, J., Allen, J., Elan, L. (2008). Alternate Reality Gaming. (Cover story). Communications of the ACM, 51(2), 36-42.
  • McGonigal, J. (2003a). “This Is Not a Game”: Immersive Aesthetics and Collective Play. W: Digital Arts & Culture 2003 Conference Proceedings. May 2003 Online: <http://www.seanstewart.org/beast/mcgonigal/notagame/paper.pdf>. Data dostępu: 5 listopada 2010.
  • McGonigal, J. (2003b). A Real Little Game: The Performance of Belief in Pervasive Play. W: Digital Games Research Associaton (DiGRA) “Level Up” Conference Proceedings. November 2003. Online: <http://www.avantgame.com/MCGONIGAL%20A%20Real%20Little%20Game%20DiGRA%202003.pdf> Data dostępu: 15 czerwca 2011.
  • McGonigal, J. (2006). Avant-Gaming: An Interwiev with Jane McGonigal. The Iowa Review Web. Online: <http://iowareview.uiowa.edu/TIRW/TIRW_Archive/july06/janemcgonigal.pdf>. Data dostępu: 15 czerwca 2011.
  • McGonigal, J. (2007). The Puppet Master Problem: Design for Real-World, Mission-Based Gaming. W: P. Harrigan, N. Wardrip-Fruin (eds.), Second Person. MIT Press. Online: <http://www.avantgame.com/McGonigal_THE-PUPPET-MASTER-PROBLEM_MITpress.pdf>. Data dostępu: 15 czerwca 2011.
  • McGonigal, J. (2008). Why I Love Bees: A Case Study in Collective Intelligence Gaming. W: K. Salen (ed.), The Ecology of Games: Connecting Youth, Games,and Learning (p. 199-228). Cambridge, MA: The MIT Press.
  • mez, Bono, J. (bez daty). What is an ARG? Argology.org. Online: <http://www.argology.org/_what-is-an-arg/>. Data dostępu: 15 czerwca 2011.
  • Miklicz, M. (2007). Rzeczywistość gry, gra w rzeczywistości. Alternate Reality Games. W: A. Surdyk, J. Szeja (red.) Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał. Tom II. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Montola, M. (2009). Games and Pervasive Games. W: M. Montola, J. Stenros, A. Waern (eds.), Pervasive Games: Theory and Design (p. 7-22). USA: Elsevier, Inc.
  • Murray, J. (1997). Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace. The Free Press.
  • Nieuwdorp, E. (2005). „The Pervasive Interface: Tracing the Magic Circle”. W: Proceedings of DiGRA 2005 Conference: Changing Views – Worlds in Play. Online: <http://www.digra.org/dl/db/06278.53356.pdf>. Data dostępu: 15 czerwca 2011.
  • Prajzner, K. (2009). Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Rose, F. (2007). Secret Websites, Coded Messages: The New World of Immersive Games. Wired Magazine, nr 16.01. Online: <http://www.wired.com/entertainment/music/magazine/16-01/ff_args>. Data dostępu: 5 listopada 2010.
  • Salen, K., Zimmerman, E. (2004). Rules of Play. Game Design Fundamentals. Cambrigde, MA, London, England: The MIT Press,.
  • Schechner, R. (2006). Performatyka. Wstęp. Wrocław: Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Tearalno-Kulturowych.
  • Stewart, S. (bez daty). The A.I. Web Game. Online: <http://www.seanstewart.org/interactive/aiintro/>. Data dostępu: 11 listopada 2010.
  • Szarek, D. (2009). Operacja: Kapsel. Online: <http://interaktywnie.com/kreacja/newsy/realizacje/operacja-kapsel-5443>. Data dostępu: 5 listopada 2010.
  • Szulborski, D. (2005a). This Is Not A Game: A Guide to Alternate Reality Gaming. New Fiction Publishing.
  • Szulborski, D. (2005b). Dla fanów I Love Bees. PSX Extreme, maj 2005 (nr 093). Online: <http://www.daveszulborski.com/psxextremearticle.html>. Data dostępu: 15 czerwca 2011.
  • Szulczyński, A. (2009). Alternate Reality Game. Online: <http://magazyn.k2.pl/03/sub.php?art=6&page=1>. Data dostępu: 5 listopada 2010.
  • Wikipedia, The Free Encyclopedia (2010). The Beast (game). Online: <http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=The_Beast_(game)&oldid=397688877>. Data dostępu: 5 listopada 2010.
  • Thompson, B. (2010a). Homepage. GiantMice. Online: <http://www.giantmice.com/>. Data dostępu: 5 listopada 2010.
  • Thompson, B. (2010b). Alternate Reality Gaming – a Definition. Online: <http://www.giantmice.com/features/arg-defined/>.
  • Urbańska-Galanciak, D. (2009). Homo players. Strategie odbioru gier komputerowych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

CEJSH db identifier
11PLAAAA101211

YADDA identifier

bwmeta1.element.36f4831e-3c7f-3e1d-b76d-9ed5099532bb
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.