Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2011 | 3-4(80-81) Efficiency of HRM | 161-170

Article title

MEASURING HUMAN RESOURCE MANAGEMENT EFFICIENCY: METHODS AND TENDENCIES

Content

Title variants

PL
Pomiar efektywnosci polityki personalnej

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W środowisku biznesowym coś, co jest niemierzalne – nie istnieje. Obszary, inicjatywy, działania, których efektów nie można określić w kategoriach finansowych, jakościowych, ilościowych, lub czasu – nie stanowią przedmiotu zainteresowania biznesu. Podstawowym powodem funkcjonowania w środowisku biznesowym jest bowiem zwrot z inwestycji. Jeśli jakiś obszar tego zwrotu nie przynosi, lub nie da się go zmierzyć, jest zwyczajnie likwidowany. Obszar polityki personalnej postrzegany jest w wielu firmach jako zbędny koszt, bagaż, który organizacja chcąc nie chcąc musi dźwigać, choć najchętniej pozbyłaby się go na zewnątrz. Tymczasem, jak dowodzą badania, firmy, które w sposób świadomy i zgodny ze strategią biznesową kształtują poszczególne obszary polityki personalnej, osiągają lepsze wyniki ekonomiczne, niż te organizacje, które nie przykładają większej wagi do efektywnego zarządzania personelem. Pomiar stopy zwrotu z inwestycji w kapitał ludzki jest nie tylko możliwy, ale stanowi niezbędny element zarządzania nowoczesnym przedsiębiorstwem na coraz bardziej konkurencyjnym i wymagającym rynku. Artykuł prezentuje metodykę pomiaru poszczególnych elementów polityki personalnej na podstawie prowadzonych od ponad 30 lat badań Saratoga HC Benchmarking. Tekst zawiera także najciekawsze wyniki ostatnich badań prowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw w porównaniu do wyników firm europejskich i amerykańskich.
EN
In the business environment, if something cannot be measured then it does not exist. Areas, initiatives, and actions whose effects cannot be defined in financial, qualitative, quantitative, or time-related categories are not the subject of interest of business. After all, the primary reason behind functioning in the business environment is return on investment. If an area fails to make such a return or if it cannot be measured then it is simply eliminated. The area of personnel policy is seen by many companies as an unnecessary expense, deadweight that the organization must carry whether it wants to or not, and that it would most happily unload through outsourcing. However, as shown by research, companies that shape the individual areas of personnel policy consciously and in line with business strategy achieve better economic results than those organizations that do not assign any greater weight to effective personnel management. Measuring growth rates on investments in human capital is not only possible, but is a vital component in the management of a modern company on an increasingly competitive and demanding market. This article presents a methodology for measuring individual elements of personnel policy on the basis of over thirty years of research applying Saratoga HC Benchmarking. The text also includes the most interesting results of the most recent studies conducted among Polish companies as compared with the results of European and American companies.

Year

Pages

161-170

Physical description

Document type

ARTICLE

Dates

published
2011-06-15

Contributors

  • PwC Polska, Warsaw, Poland
  • Pawel Dziechciarz, HR Consulting w PwC Poland

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

CEJSH db identifier
11PLAAAA095823

YADDA identifier

bwmeta1.element.3f6f4e3c-2ff9-3984-b106-b78a33dff4c4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.