Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | nr 1 | 127--144

Article title

Korupcja: wybrane konsekwencje prawne

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Corruption: some legal consequences

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Państwo, poprzez normy prawne i promowanie postaw etycznych, stara się przeciwdziałać korupcji, stanowiącej zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania zarówno sektora publicznego, jak i prywatnego. Przedsiębiorcy zwykle korzystają z korupcji jako instrumentu uzyskania przewagi na rynku. Konsekwencje takich działań mogą być jednak dotkliwe, dlatego przedsiębiorcy powinni je uwzględniać w procesach zarządzania, zanim podejmą określone działania. W związku z powyższym celem obecnej pracy jest prezentacja skutków prawnych korupcji istotnych z perspektywy przedsiębiorcy.
EN
The State, by establishing legal standards and promoting ethical behavior, tries to prevent corruption, posing a threat to the proper functioning of both the public and private sectors. Businesses typically use corruption as an instrument to obtain market advantage. Consequences of such actions, however, can be severe, hence entrepreneurs should take them into account in the management processes before they take certain actions. Therefore, the aim of the present work is to present the legal consequences of corruption which are important from the entrepreneur’s perspective.

Year

Volume

Pages

127--144

Physical description

Bibliogr. 41 poz.

Contributors

author
  • Politechnika Śląska Wydział Organizacji i Zarządzania Instytut Zarządzania i Administracji

References

  • 1. Arndt H.M., Rieger H.J., Wurm T.: Procesy infrastruktury etycznej na przykładzie whistleblowers, [w:] Kudrycka B., Guy Peters B., Suwaj P.J. (red.): Nauka administracji. Oficyna, Warszawa 2009.
  • 2. Bajger J.: Polityka antykorupcyjna stosowana w Straży Granicznej, [w:] Europa bez korupcji. III Międzynarodowa konferencja antykorupcyjna. Warszawa, 10 grudnia 2012. Centralne Biuro Antykorupcyjne, Warszawa 2013.
  • 3. Barcikowski A.: Korupcja, jako hamulec rozwoju społeczno-gospodarczego, [w:] Europa bez korupcji. III Międzynarodowa konferencja antykorupcyjna. Warszawa, 10 grudnia 2012 Centralne Biuro Antykorupcyjne, Warszawa 2013.
  • 4. Bogucka I., Pietrzykowski T.: Etyka w administracji publicznej. LexisNexis, Warszawa 2012.
  • 5. Czyżak M.: Zastosowanie ustawy antykorupcyjnej wobec osób biorących udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. „Finanse Komunalne”, nr 9, 2012.
  • 6. Fleszer D.: Etyka urzędnika. „Samorząd Terytorialny”, nr 7-8, 2013.
  • 7. Gonet W.: Nowa ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym – możliwości wykorzystania do realizacji zadań w sektorze publicznym. „Finanse Komunalne”, nr 1-2, 2009.
  • 8. Jagoda J.: Samorządowe osoby prawne. „Samorząd Terytorialny”, nr 1-2, 2011.
  • 9. Jasiński W.: Osoby na eksponowanych stanowiskach politycznych. Przeciwdziałanie korupcji i praniu pieniędzy. LEX, Warszawa 2012.
  • 10. Kijowski D.J.: Partycypacja obywatelska w samorządowych procesach decyzyjnych – zagadnienia ogólne. „Samorząd Terytorialny”, 2010.
  • 11. Kobylińska A., Makowski G., Solon-Lipiński M. (red.): Mechanizmy przeciwdziałania korupcji w Polsce. Raport z monitoringu. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012.
  • 12. Kołaczkowski B., Ratajczak M.: Bierne prawo wyborcze w wyborach wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) w aspekcie kary zakazu pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi. „Samorząd Terytorialny”, nr 12, 2010.
  • 13. Kondak I.: Prawo do informacji publicznej w świetle standardów Rady Europy. „Państwo i Prawo”, nr 3, 2007.
  • 14. Korupcja na przestrzeni wieków. Centralne Biuro Antykorupcyjne, Warszawa 2012.
  • 15. Korupcja w Polsce. Przegląd obszarów priorytetowych i propozycji przeciwdziałania zjawisku (fragment raportu Banku Światowego). „Prokurator”, nr 3, 2000.
  • 16. Kulesza M.: Dlaczego warto wprowadzić partnerstwo publiczno-prywatne. „Finanse Komunalne”, nr 7, 2004.
  • 17. Lipiec-Warzecha I.: Egzekwowanie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Wybrane problemy. „Finanse Komunalne”, nr 9, 2007.
  • 18. Makowski G.: Korupcja, jako problem społeczny. Wyd. Trio, Warszawa 2006.
  • 19. Mapa korupcji. Stan przestępczości korupcyjnej w Polsce w 2012 r. Centralne Biuro Antykorupcyjne, Warszawa 2013.
  • 20. Najda M., Romer T.: Etyka dla sędziów. Rozważania. Oficyna, Warszawa 2007.
  • 21. Nowak C.: Korupcja w polskim prawie karnym na tle uregulowań międzynarodowych. C.H.Beck, Warszawa 2008.
  • 22. Perzanowska M.: Sztuka podejmowania rozstrzygnięć etycznych, [w:] Kudrycka B., Guy Peters B., Suwaj P.J. (red.): Nauka administracji. Oficyna, Warszawa 2009.
  • 23. Perzanowska M.: Budowa i rola infrastruktury etycznej, [w:] Kudrycka B., Guy Peters B., Suwaj P.J. (red.): Nauka administracji. Oficyna, Warszawa 2009.
  • 24. Rzetecka-Gil A.: Ustawa o ograniczeniu działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Komentarz. ABC, Warszawa 2009.
  • 25. Skorupka J.: Podstawy karania korupcji w kodeksie karnym de lege lata i de lege ferenda (wybrane zagadnienia). „Państwo i Prawo”, nr 12, 2003.
  • 26. Stachowicz-Stanusch A., Sworowska A.: Definiowanie korupcji w kontekście różnic kulturowych. „Organizacja i Zarządzanie”, nr 1, 2012.
  • 27. Stachowicz-Stanusch A., Sworowska A.: Oblicza korupcji: formy i typy zachowań. „Organizacja i Zarządzanie”, nr 1, 2012.
  • 28. Stefański R. A.: Osoba pełniąca funkcję publiczną jako podmiot przestępstwa łapownictwa. „Prokuratura i Prawo”, nr 3, 2000.
  • 29. Stefański R.A.: Przestępstwo korupcji gospodarczej (art. 296a k.k.). „Prokuratura i Prawo”, nr 3, 2004.
  • 30. Suwaj R.: O roli kodeksów etycznych w administracji publicznej, [w:] Kudrycka B., Guy Peters B., Suwaj P.J. (red.): Nauka administracji. Oficyna, Warszawa 2009.
  • 31. Syguła L.: Korupcja w administracji podatkowej w Polsce. „Finanse Komunalne”, nr 3, 2006.
  • 32. Szewc A. (red.): Ustawa o pracownikach samorządowych. Komentarz. C.H. Beck, Warszawa 2006.
  • 33. Szewc A., Jyż G., Pławecki Z.: Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz. ABC, Warszawa 2010.
  • 34. Szewc A., Szewc T.: Wójt, burmistrz, prezydent miasta. ABC, Warszawa 2010.
  • 35. Szewczyk H.: Zakazy i ograniczenia antykorupcyjne w ustawie z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. „Samorząd Terytorialny”, nr 11, 2012.
  • 36. Święch K., Kozłowski K.: Ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej przez członków organów jednostek samorządu terytorialnego. „Samorząd Terytorialny”, nr 12, 2003.
  • 37. Wasilewska-Trenkner H.: Korupcja a rozwój społeczno-ekonomiczny, [w:] Europa bez korupcji. III Międzynarodowa konferencja antykorupcyjna. Warszawa, 10 grudnia 2012 r. Centralne Biuro Antykorupcyjne, Warszawa 2013.
  • 38. Wincenciak M.: Ocena stanu prawnego w zakresie ścigania i wykrywalności korupcji w administracji publicznej w Polsce. „Samorząd Terytorialny”, nr 4, 2000.
  • 39. Wiśniewski P., Zbieranek J.: Wykorzystanie narzędzi elektronicznych w obszarze zamówień publicznych jako sposób przeciwdziałania zjawisku korupcji w Polsce, [w:] Kucharczyk J., Zbieranek J. (red.): Elektroniczna administracja – nowe możliwości przeciwdziałania korupcji. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2006.
  • 40. Zabłocki J.: Implementacja rozwiązań etyczno-prawnych w jednostkach samorządu terytorialnego.„Samorząd Terytorialny”, nr 5, 2013.
  • 41. Zbieranek J., Lindner W.: Internet jako narzędzie wspierające wykrywanie przypadków korupcji, [w:] Kucharczyk J., Zbieranek J. (red.): Elektroniczna administracja – nowe możliwości przeciwdziałania korupcji. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2006.

Notes

Rekord pochodzi z bazy danych BazTech.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.baztech-0ad5a168-1ed5-4922-b287-7e68040f6130
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.